tisdag 27 april 2010

Corint den 27 april


Galaxidhi måndagen den19 april. Kom till Galaxidhi 13.30 efter 21 nm. Efter vi kom ut från hamnen fick vi 8 m/s. Efter fem mil var det ca 10 m/s men sjön var inte så hög slog över båten ibland. Hamnen i Galaxidhi var väl skyddad från sjö och vind. Gick ut på kvällen och åt en snitzel på en restaurang i hamnen.

Galaxidhi tisdagen den 20 april. Tog i dag en buss till Delphi. Delphi är en stad som kallas för världens födelse. Staden är från ca 800 f.kf.. Från Galaxidhi gick bussen till Ithea en stad efter 17 km från Galaxidhi, där fick vi byta till en annan buss som gick till Delphi.Delphi låg högt upp i bergen ca 900 m. Bergets topp låg på 1600 m. Vi hade en fantastiks utsikt från bussen som gick på serpentivägar upp mot Delphi.. Vi var nu fem personer som, åkte tillsammans med ett engelskt par som tipsade just om denna resa.. Vi träffades i Patras för första gången dom var intresserade av Svarta havet också..Nnär vi kom tillbaka till Ithea med bussen blev man allt lite orolig här var det blåsigt värre 15 m/s och sjön slog över pirarna in mot gatorna på staden. Kom tillbaka till ett blåsigt Galaxidhi med myket regn. Men hamnen här var skyddad med denna vind från sydväst. Frenzy låg bra förtöjd ed ryckdämpare.

Vathy torsdagen den 22 april. Vathi är en ankarvik som är väl skyddad, men djup, fick släppa ut 50 meter kätting + 20 meter rep. Det var 39 mil hit, var och kollade på en annan plats som hette Saranda men var inget skydd för sydlig vind.

Vathy torsdagen den 23 april. Rune och jag tog jollen och rodde in till stranden. Vi vandrade längs strandkanten och kollade efter grillplats för kvällen. Lade märke till att på sjöbottnen fanns väldigt mycke av sjöborrar och sjögurkor. Vi träffade på en sköldpadda som var långt upp på klipporna. Tog flera bilder med min kamera som jag senare tappade i sjön när jag skulle kliva ombord på båten.

Corint söndagen den 25 april. Här var det ingen bra plats att ligga på. Staden är okej, förutum att det var länge sedan alla sopcontainer tömdes. Här kom 27 ryska 50 fots segelbåtar samtidigt som vi kom in. Småbåtshamnen hade inte många platser att ligga på jag gick till den större hamnen. Fick flytta på kvällen gick inte att ligga där eftersom sjön gick rakt in, hade slitit sönder båten. Trängde in mig i den mindre hamnen.

Corint måndagen den 26 april. Gale varning i dag lokalt upp till beaufort 9 ( 24 m/s ). Skumpigt i hamnen men inte något slit ännu.Alla Ryska båtar gick på morgonen, många av dem hade gått ut i hamnbassängen för att ankra, gick inte att ligga vid kajen. Vi har säkrat med akterförtöjning över till en brygga på andra sidan om oss, låg enbart med ankare som akterförtöjning. Har varit över 20 m/s nu. Gribfilerna stämmer inte alls här. Visar lugnt här och blåsigare i Egeiska havet är tvärt om enligt en annan svensk som kom genom korintkanalen i dag. Vi fick hjälpa honom i hamnen ,coust gard hade lotsat honom in till hamnen
Coust gard ville att vi skulle ta bort våra rep som gick över till andra bryggan,det kunde dom glömma.

lördag 17 april 2010

Trizonia den 17 april






Ligger nu i Trizonia som är en liten ö på norra sidan av Gulf of Patras. En mycket trevlig plats som man kan ligga helt gratis i. Sorgligt bara att se flera vrak av segelbåtar som övergivits, en ligger sjunken i hamnen.Här stannar vi några dagar, provianterade i Patras så vi klarar oss ett bra tag nu. Vi har ca 60 mil till Corint. Tänker besöka Galaxidhi som sägs skall var trevligt också.

torsdag 15 april 2010

Patras den 15 april

Utdrag från min loggbok.
Levkas tisdagen den 6 april. Har legat i Levkas hela påskhelgen. Här var det liv och rörelse. Har provianterat mat och diesel. Kunde segla en del ner mot Sivota.

Sivota onsdagen den 7 april. Här i Sivota var det mesta stängt. Dom höll på att måla och rusta för sommaren.

.
Visiliki torsdagen den 8 april. Kom till Visiliki efter en del segling från Sivota. Visiliki hade inte många platser att ligga vid kaj var väldigt grunt i hamnen. Det var annars en trevlig plats.


Vhati ( Ithaca) fredagen 9 april. Gick från Visiliki på södra Levkada. Hade ingen vind fick använda motorn hela vägen,somt var 18.5 mil. Jag hade ingen generatorladdning men hittade orsaken till det när jag kom i hamn. Det var spänningsfall på magnetirseringkablen från laddlampan.0,8 volt var det när jag mätte med voltmätare.Vhati var en trevlig plats, men här har dom många gästbåtar på sommaren. Den bästa tiden har man nu innan alla charterbåtar kommer igång. Här kom Port Police för första gången och frågade efter ships paper och pass. Nu var det vid halv fem tiden på en fredag så dom tog inget betalt för kassan var stängd sa dom, men ni måste ordna transitlogg i nästa hamn.


Poros ( Cephalonia) lördag den 10 april. Det var 18,5 mil till Poros från Cephalonia. Kunde använda genuan som lite draghjälp när jag gick för motor. Här gick vi till Port Police direkt efter vi hade lagt till. Här skrev dom heller int någon transitlogg. Så det blev ju billigt denna gång också


Mesolongion ( fastlandet på Grekland) söndagen den 11 april. Lämnade Poros kl 0800 fick gå för motor i 34,5 mil. Ingen vind i dag heller. Havet var lugnt, men en del trafik med färjor som gick in i gulf of Patras. Dom går denna väg för att ta sig igenom Corintcanalen, som är världens dyraste kanal per kilometer. Priser kan man se på www.corinthcanal.gr eller som jag såg på corintcanal .com. Kanalen in till Mesolongion liknade floder i Asien med hus och bryggor byggda på pålar långt ut i vattnet. Farleden in var muddrad till 6,5 meter dom tog emot mindre lastfartyg till hamnen. Här var en nybyggd marina som var endast ett år gammal nu.,
Här låg tre båtar som var övergivna. Vi har lagt till vid stadskajen där dom större fiskebåtarna har sina platser. Vi har tänkt att ta lite semester nu och stanna här några dagar.Var och tog en promenad runt hamnen hittade en kyrkogård med gamla stridsflygplan och andra armeutrustningar. Rune som var flygtekniker från flygvapnet undersökte alla modeller på planen där vi hittade den gamla tunnan från Sverige.Här fanns en nybyggd marina men vi kom inte in på området som var inhägnat. Här gick vi aldrig till Port Police som körde förbi i sin bil, jag hejade och dom hejade tillbaka så dom brydde sig inte om oss.

Patras ( Peloponnese) onsdagen den 14 april Lämnade Mesolongion för att gå till Navpaktos som låg 35 mil in i bay of Patras. Hård motvind med vågor som slog över båten styrde vi till Patras som är regionhuvudstad på Peloponnes. Det är den största staden i år som vi besökt. Här var Port Police aktiv, kom ganska så snart efter vi hade förtöjt. Port Police denna dag var en ung kvinna som var mycket vänlig. Vi hade ju ingen transitlogg så vi måste ordna det. Först skall vi gå till skattehuset som var en lång väg från marinan. Efter att vi varit och betalt 29,30 eu skall vi komma tillbaka till Port Police som hjälper oss att skriva ut detta dokument som skall visas upp och stämplas i varje hamn. Detta har vi gjort i dag andra dagen här i Patras marina som tog betalt för två dagar det är det minsta man kan betala. Det är varmt och skönt nu. Nätterna är kring 16-17 grader dagen är det 25 - 30 grader.Nästa plats som vi går till i morgon blir Navpaktos. Då kommer vi att passera en bro som förbinder Peloponnese med fastlandet, två mil innan skall man ropa upp Rio traffic för att få passera under bron.Hoppas att det inte är lika hård motvind i morgon väntar nog någon dag till då.

fredag 9 april 2010

Ithaca den 9 april 10



Har nu kommit till Vathi på Ithaca. Som ju är den ön som Odysseus levde på, och kom tillbaka efter 20 år 10 år var dom i krig 0ch 10 år irrande dom runt på havet och var tillfångatagna innan han kom tillbaka till Ithaca. Det var en vacker angöring till denna platsen. Segling var det ingen i dag. För lite vind gick för motor utan generatorladdning som hade lagt av, men det är fixat nu tror jag.Tog några bilder på infarten till Ithaca.

söndag 4 april 2010

Levkas den 4 April 2010



God fortsättning på påsken som snart är slut nu. Här i Grekland har affärerna haft öppet fredag lördag. Måndagen som är påskdagen (Easter Monday) är det stängt. Proviantera här i Levkas som är en bra plats för det, ligger för ankar i hamnbasängen med 50 meter att ro in med jollen.Det är inte många båtar i rörelse här nu. Har tänkt att börja gå vidare i mitten på nästa vecka,skall proviantera på tisdag också. Det blir kanske ett tag tills man besöker någon hamn. Här har vi fin skärgård att göra strandhugg i. Har legat för ankar några dagar i Vlikho som är en plats här på Levkada. Det var kulingvarning i två omgångar när jag ankrade där, som har höga berg runt omkring. När det tog i som värst var vinden uppe i 26 m/s Det är effekten av fallvindarna som man får. Det startade kl 01,00 på morgonen. Jag vaknade av när det började tjuta i riggen. Ankaret draggade efter första hårda vindbyn som då var 25 m/s. Jag ankrade om och hittade ett bra fäste för ankaret, som är lerbotten det mesta här. Det var två andra båtar som draggade och fick ankra om flera gånger. Det höll på hela dagen också, när solen gick ner blev det rätt kyligt så jag klädde på mig varma kläder och gjorde mig berdd att sitta uppe hela natten och vakta men någon timme efter solnedgång började det att lugna sig. Och så pass att man kunde sätta på sitt ankarlarm och krypa till kojs. Morgonen efter var det helt lugnt och båten var full med ett lager av salt. Så då var det till att tvätta på morgonen när daggen hade fallit över båten, så man fick bort det mesta av saltet. Men det skall bli skönt att börja röra på sig igen. Planen nu är att gå till Athen via Korintkanalen. I Athen hoppas jag Sune mönstrar på som vi har pratat om. Efter det tänker jag dra mig längs kusten norrut, för att komma undan Meltimen. Tänker ju gå vidare till Istanbull och så ut i Svarta havet. Där blir det att man får´gynnsammaste vindar med att gå mot öster, sedan mot krimhalvön (Ukraina)och efter det blir det Rumänien med Donaudeltat, Bulgarien och Turkiet. Vindarna får avgöra hur man tar sig fram. Men det är mestadels rätt att gå moturs runt Svarta havet. Bilderna är från Vlikho.