måndag 21 december 2015

Fuengirola måndagen den 21 december

Ja det var ett tag sedan jag skrev i bloggen. Jag hade dåligt mef internet efter Lagos i Portugal.jag hade skrivit en del om resan hit som jag sedan skulle klistra in i bloggen, men alltihopa försvann som jag skrivit i telefonen.
Efter Lagos ankrade jag i Culatra, som ligger utanför Faro. När man går in bakom Culatra som är en ö, passerar man en smalt sund. Här blir det upp mot 4-5 knop ström i vattnet som orsakas av tidvattnet.Jag hade bra taiming med tidvattnet när jag kom. Då var det slack (tiden mellan H o L vatten). Jag låg här i 5 nätter. En av nätterna hade jag 16 m/s som mest. Men jag drog fast ankaret med full back på motorn när jag la ut ankaret. Gör alltid det, är det bra hållbotten så sitter det fast sedan. Det är stort område att ankra på här. Jag räknade på hur många båtar som ankrade här och fick det till ca 40 stycken. Det var gott om plats ändå. När jag lämnade fick jag gå i motström eftersom nu rösade tidvattnet in. När jag nu passade det smala sundet hade jag full fart pä motorn och gorde 2,5 knop. Men jag fick göra så för att kunna passa tid för att gå in till Villa Real sista hamnen i Portugal.  Vills Real ligger en bit in i gränsfloden mellan Portugal och Spanien. Det är grunt utanför.  här i flodmynningen ca2,8 meter.Frenzy går två meter djupt.  Drnna dag var det för höga vågor att ts sig in utan att ha minst 2,5 meter till. Jag kom just fram då också. Och tur vsr ju det för sjön bröt nu vid grunden då Frenzy vräktes av sjön i sidled i den smala ränna som man fär hålla sig. i. .Men det gick bra.  Nu var det bars att försöka komma in i marinan i Villa Real som man behöver att ha slack i när man lägger till där.På andra sidan floden ligger en Spansk stad som heter Ayamonte.men den är för grund för att ligga i
Nu höll dom på att muddra där.Hade kunnat ankrat utanför Villa Real men fär jag bara hjälp med tilläggning kan det gå.Jag ropade upp marinan på VHF radion. Men inget svar gick fram mot bryggorna så nära jag kunde.Ja dom hade sett mig. Dom vinkade in mig då jag satte gull fart genom pirhålet där det var strömt. Sedan såg jag en annan kille som stod beredd vid en ponton så det gic fint. En varning försök inte vända här inne när det är fart pä vattnet det kan sluta mef att man hamnar in bland dom andra båtarna dom ligger förtöjda. Jag låg i hamnen en natt gick ut och ankrade gör att komma i väg när tidvattnet var på väg ut.Ville inte gå förrän i gryningen. Det är nämligen massor av garn och fiskebåtar ute vid denna kusten. Men det gick brs
Hade över 7 knop ut från floden och inge sjö utanför. Satte kurs mot Mazagon ligger vid sidan om Huelva. Här byggde Columbus det skepp som han skulle hå till indien med. Men där gick han på en nit.Men blev ju bra belönad. Mazagon rudtafr för maratonlopp mef målgång i hamnen. Låg här 4 nätter gör det blåste bra så derss banderoller och avspärtningsr till löparbanan blåste ner och välte allt i en hög. Ingrn tolig playd här.Skönt komma vidare. Som nu blev Rota. Ligger in till Cadiz. Trevligt ställe. Navy har sin flottbas här vid sidan om Rita. Det går en turbåt in till Cadiz som man ksn ta om msn vill besöka den staden. Det hade jag gort tidigare.  Så jag väntsde bars pä stt få ett tillgälle och fortsätta till Gibralta. Jag gick först nu till Barbate drt var kraftih motsjö och vind ner mot Gibralta.Dagen efter liknande.Fast det var två båtsr som gick på morgonen men kom tillbaka igen. Fom hade det motigt att ts sig fram, så fom vände tillbaka.Det var ostlig vind ut genom Gibrslta strsit. Galvarning på navtexen Då har man inte där och göra.Men så en dag det skulle bli västlig i Gibralta Strait. Då var det bara att välja tidpunkt att gå och få medström.Det stämde bra med att gå i gryningen.Samma båtar som vände tidigare gick en timme förr mig.Vilkry flyt jag fick eftet 2 timmar kom jag in i sttömt vatten och hade 7 knop.Det bars ökade.Genom Gibralta Strait hade jah 9,5 knop var uppe på 10 knop en kory stund. Det höll sig ända frsm till Gibralta klippa. Där vsr jag så tidigt nu. Så gå in till Gibralta var för tidigt. Det fick bli Estepona. Ligger i bukten bakom klippan. Här hände en otrevlig grej med passpolisen. När man kommet hit har dom en väntplats att lägga sig vid. Området är inhägnat så man behöver kort att öppna grindrn för att komma in och ut. Där var ingen nu så jag ropade pä radion.Då kom där en marineros som dom kallas i Spanien. Han kollade båt försäkring  båtregestrering och pass.Som man alltid gör när man kommer till rn nu hamn om man bars gåt en timme så är det samma.Men jag blev anvisad plats. Klockan halv åtta hos mig fasr inge middag nu. Det vsr någon som backade på Frenzy. Det stod några på kajen när jag tittade ut .Jag frågade vad det var fråga om.  Passpolisen svarade rn av dem.Det bsr ingen som hade uniform.Jag hämtade mina papper. Nät jag köm fram till dem frågafr jag var dom var för några som intr har uniform. Det behövs inte svarade den yngste av dem.Jasså hur vet jag då att ni är poliser.Då tog han fram sin polisbricka och drog framför ögonen på mig i mörkret. Det bivisade inget ss jag till han. Då drog han upp revolvern som hsn hade instoppad onder tröjan. Det var inget bevis det har banditer ockdå revolver ss jag. Nu blev det spinn på hsn.Ta fram din id och håll den stilla så jag kan se den.då gordr han likadsnt Bara drog den frsmför ögonen. Jsg tog tag i näven på hsn när han skulle stoppa ned det.Gå mef fram till lampljuset då jag kan se det.Men nu fick den äldtr mannen lugna ner osd bäghe två. För jag retade upp han ännu mera med att fråga varför han inte kundr prats engelska. Kan du spanska ftgade han mig. Nej jag behövet inte det men du dom passpolis ska kunna engelska.Nu var vi tre båtar som kontrollerades så jag lämnade passet till den äldre mannen. Han ringde väl någon central för han läste upp namn ock personnummer samt passnummer. Men vet än i dag om det var riktig.Det är kanske någon annsn som har min identitet nu. Ja det blev vidare nästa dag då jag gick till Fuengirola. Så jag får berätta   mer om det sedan.
Nu vill jag önska er alla en
GOD JULo GOTT NYTT ÅR
Hälsningst från Bengt S/Y Frenzy