torsdag 9 juli 2009

La Caletta den 9 juli 09


Den 24 juni lämnade vi Porto Conto för att gå till Porto Sintino som ligger på nordvästra Sardinien. Innan man kommer fram till Porto Stintino kan man passera Fornelli passage. Det blir ca 25 mil kortare väg då slipper man runda Isola Asinara. När vi kom in till Stintino kom två killar i en jolle och ville ha in oss till flytbryggorna. Här kunde man ankra tidigare men det var inte möjligt nu. En av killarna skrek till mig skall du ha plats ja eller nej. Vi gick då in till den gamla hamnen som ligger mitt i staden, men där var fullt med båtar. När vi kom ut igen vinkade en av killarna iväg oss. Där var man inte välkommen. Gick vidare till Porto Torres 9 nm efter Stintino. Det var fullt där också men vi låg längst ut på änden av bryggan. Tog ingen el eller vatten så vi fick ligga gratis där den natten. Vi gick kl 08.00 nästa dag till Isola Rosso där vi också kunde ankra. Här hade vi en härlig sandstrand och 26 grader i vattnet. Isola Rosso är en nybyggd hamn den finns inte med på mitt sjökort. Det är en väl skyddad hamn och bra service mitt i hamnen. Efter två härliga dagar med mycket bad och snorklande, gick vi till Porto Pozzo. Det är egentligen ingen hamn där men det finns två privata båtklubbar. Det fanns bojar att förtöja vid för 20 € men vi ankrade här.Det är mycket att ge 20 € för en moringboj. Men det högsta priset på moringsboj som jag har hört är 180 € i Porto Cervo som ligger här i närheten, det var det priset förra året för en båt på 9 meter. Men vi fick ta en boj andra natten i Porto Rozzo det blåste mellan 10-12 m/s och dålig hållbotten för ankaret. Frenzy hade draggat 20 meter när jag hade varit och provianterat i byn. Chinousa draggade också samtidigt. Efter Porto Pozzo gick vi in till hamnen på Isola Maddalena här blev det fullt med båtar på eftermiddagen. Vi löste här ett tillstånd för att få vistas i Maddalena arkipelago. 39 € blev det för Frenzy. Fick formatera om min laptop här efter den hade lagt av, det gick inte att göra något alls med den. Det hade varit bra att ha en dator för sjökorten som man inte använder internet på. Har sett många har en liten behändig laptop som dom tar med sig in till Internet café eller andra Wife uppkopplingar. Men nu funkar min laptop igen. Söndagen de 5 juli blåser det lika mycket som tidigare 10-12 m/s. Men vi går upp till Isola Budelli där vi ankrar bland ett 40 tal båtar plus turistbåtar som också ligger vid boj medan turisterna tar sig ett bad och tar en promenad i den rosa sanden som blivet färgad av döda koraller.Det var ju bra att ha löst tillstånd för att vistas i Maddalena arkipelago, det var en vakt som åkte runt och kollade alla båtar om dom hade tillstånd. Gick nog att lösa på plats också men antagligen dyrare då.2 € per meter båt och dag står det i min pilot bok. Måndagen den 6 juli går jag upp till Isola Santa Maria det var en vacker vik där. Vattnet var azurblå men dåligt med plats att ankra där, för här låg många båtar. Gick vidare till Isola La Maddalena norra sidan där var en stor bukt med bra plats att ankra. Men vinden kom från nord väst och mellan 10-13 m/s så det kändes inte bra lite öppet för den vindriktningen. Gick tillbaka till Cala Rosa för natten, här var lugnt denna natten. Tisdagen den 7 juli kom vi till Cala Volpe östra sidan på Sardinien, inte långt från Porto Cervo. Det var en bra ankringsvik, vi kunde gå långt in och ankrade på 2,7 meters djup. Utanför på 12 meters djup ankrade ett tiotal megayacht, dom flesta hade engelsk flagg. Onsdagen den 8 juli kom vi till La Caletta, efter en blåsig dag med västlig vind på mellan 10-15 m/s men vi hade halvvind för det mesta tills det var 2 mil kvar, då det blev syd östlig vindriktning. Caletta marina är relativt ny marina. Kunde nu duscha av oss allt saltvatten för det blir mycket badande när det är ca 26 grader vattnet. Den 9 juli går vi till Porto Corallo för natten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi här i Svedala summerar nu in på andra året hur du har förändrats av utmaningar, hårt jobb, risker, djärvhet(ni aktar väl er för hajar) och otroliga upplevelser. Att engelskan är ditt nuvarande språk och flyter på.
Imponerande! Fortsatt god resa.