tisdag 10 juni 2008

Cuxhaven den 10-6-08






Nu har vi kommit till Cuxhaven,tanken var att gå från Brunsbuttel till Helgoland.Men vi fick en NV vind vilket blev att vi hade fått kryssa ut mot Helgoland.Från Brunsbuttel som vi slussade ut från och fram till Cuxhaven hade vi god vind och tidvattnet med oss då hade vi mestadels mellan 9-9,5 knop.Vi har tagit lite bilder från Kielkanalen och Gisela-kanal,som vi övernattade i.Vi kan rekomdera er som känner för det att gå Kielkanalen på en semesterresa och övernatta i Gisela kanal som är lummig och sval som Göta kanal (det är bara 1/4 distansminut) från Kielkanalen där finns 2 långa brygger som man kan ligga vid.Brunnsbuttel var också en trevlig plats att ligga i Holtenau var det seglardagar med gamla skutor och öltält längs hamnen.Vi kommer att ligga kvar i Cuxhaven denna veckan och invänta gynnsammare vindar.Vi fördriver tiden med att studera tidvattnet,träffar trevligt båtfolk som vi kan få lite tips ifrån.Vi hörs snart igen

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på er!
Får vi se bilderna?
Lotta

uffe sa...

hej bra seglat bengt hoppas du får bra vindar. uffe ottosson

Moster Mjölgumpa sa...

Jag fick plocka fram kartboken för att se var Cuxhaven ligger. Jag tyckte att det lät som om det ligger i Holland, men så fel jag hade. Jag kan nog lära mig ett och annat genom att följa er resa. Många hälsningar från Sunes forna arbetskamrater Åsa och Stefan!