lördag 20 september 2008

Muros de 20-9-08

Muros den den 20-9-08
Efter vi skulle lämna Ribadeo Fick Lady Blue larm om för hög motortemperatur.Det var för lite vind så han kund inte segla, eftersom vi endast kommit tio mil, tog jag Lady Blue på bogsering till Ribadeo.Väl i hamn konstatereade vi att det var tempgivaren till sjövattenkylningen så vi gick vidare nästa dag .För det var att kolla upp så att kylvatten puttar ut från avgasröret.Vi gick till en exellent hamn den första i Galicien som hette Vivero,när vi kom hit tänkte vi stanna här för vintern.Det var en väl skyddad hamn samt att det var billigt att lägga upp båten för vintern.Men jag kunde inte tänka mig att lägga upp så tidigt.Vi gick vidare till La Coruna där dom flesta långseglare har stannat till.Marinerna som var flera stycken var inget att skryta med,men den gamla stadsdelen varm charmig.Vi låg alldeles intill den gamla stadsdelen.På kvällen var vi på en resturang vid Mari de Plaza och åt fisk med vitt vin jag säger inte mer om det.På morgonen den 17-9 kl 0900 går vi till Lage det var ett litet fiskesamhälle vi ankrade för natten.När vi kom vid kvällningen var det många småbåtar ute och fiskade,när vi skulle gå morgonen därpå var det lika många båtar kvar och fiskade,tänkte först då har dom fiskat hela natten.Men vi hade hört när dom körde ut.Efter Lage gick vi till Camarinas också en exellent plats.Peter kom med sin jolle så vi provianterade och kollade läget på resturangerna.Kl 20 30 var vi tillbaka i stan för att provsmarka en ny fiskrätt som är speciell här i Galicien denna gång blev det sardiner stor som vår sill.Smakade bra men dagen efter var inte min mage bra.Vi träffade många svenskar på kvällen som var ute och åt.Sammanlagt var vi 6 svenska båtar på denna lilla plats. Vi har nu gått vidare till Muros som också är ett litet fiskesamhälle.Det är Bayona som blir nästa besök skall bli kul att komma till den platsen,välkänd av alla sjöfarare även Colombus.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Då är ni kvitt nu. I alla fall vad det gäller bogsering. Tur att det inte var något allvarligt.

Lasse Jönsson sa...

Det är med STOR avundsjuka som jag läser om Era strapatser.
Inom kort påbörjar jag bygget av en centennial spray 38 från Bruce Roberts, vilket tar mej ungefär 10 år att färdigställa, sedan kommer jag efter er, ner till Greklands underbara övärld.
Jag kollar varje dag efter Era mejl och var Ni befinner ER.
BON VOYAGE!!
Lasse Jönsson