torsdag 21 maj 2009

San Antonio den 21-5-09

Ibiza San Antonio den 21-5-09

Efter Almerimar har vi nu lagt os för ankar i Ibiza San Antonio. Vi hade planerat att ankra mesta tiden från Almerimar till Ibiza. Nu blev det endast 2 platser, den första var en bukt vid San Jouse som rekomderades nu blev vädret inte det allra bästa fick en kryss med vindbyar på 12-13 m/s men vi ankrade upp ändå, det blev en gungig natt för ankar. Gick nu vidare till Gurracha en stor fiskehamn, men dåligt med besöksplatser. Men vi behövde komma in och vila lite i en lugn hamn. Ropade upp marinan för att höra om någon plats var ledig, för allt såg upptaget ut. Det låg båtar på tankstället också,så mn kunde inte komma iland. Ja det ordnade sig till slut när jag bara tog en plats som såg ut att vara ledig. Det kom då en hamnmästare och drog en ramsa på spanska som jag uppfattade som att så kan du inte göra bara taga en plats utan fråga först. Jag försökte förklara att jag ropat upp honom på VHF kanal 16 men fick inget svar. Ja okej ni kan ligga här allt okej. Utvilade igen kan vi gå till Capo de Palos och ankra, kom fram och ankrade på en läsida fin bukt och lugnt ingen gropig sjö. Vi somnade in och vaknade till ett kraftigt åskväder, vi hade tre nedslag i närheten så det var till att klä på sig och vara beredd om något går på tok så man behöver gå ut och kanske ankra om. Men det blev aldrig så kraftiga vindbyar och det var bra fäste för ankaret. Så efter ett par timmar var det över. Gick vidare till Santa Polo detta var den bästa marina jag har varit i på hela vår resa, inte så dyr heller 23 €. Passade på att tvätta här och duscha. Det blev 2 dagar här var en runda runt staden också. Drog vidare till Moraira. Strax  söder om Benidorm fick Peter besök av kustbevakarna, först kom dom upp vid sidan och frågade honom om något som han inte hörde riktigt var dom sa. Gick så en sväng runt honom och kom tillbaka kom intill Schinusa och sa vi kommer ombord, en kustbevakare hoppade över på båten det var lite sjö också men dom är väl viga. Undersökte båten, kojer ,toalett och stuvfack. Peter frågade var dom letar efter hasch svarade han. Vilken smugglar hasch i en liten segelbåt som seglar längs kusten? Hade jag varit kustbevakare så hade jag nog misstänkt stora snabba motorbåtar som kommer utifrån och angör dom stora städerna. Där dom går och säljer narkotika på gatorna, med poliserna patrulerande vid sidan om. Nå väl vi kom till Moraira vid sjutiden på kvällen. Checkade in som man alltid gör, visa pass skepspapper, försäkring på båten och var ifrån man kom och vart man skall gå till för hamn. Båtägare är nog dom mest bevakade i hela världen. När vi var klara här hittade vi en lien restaurang som vi tog in på och beställde in en grillad kyckling den smakade bra och inte så dyrt heller. Det var nu en vecka sedan vi lämnade Almerimar och hade bara kunnat ankra 2 nätter för att det var öppet och skvalpigt att ligga för ankar. Nu hade vi en fin halvind till Ibiza denna lördag den 16 maj, vi kom iväg vi 9 tiden magert med vind på morgonen men efter 6-7 nm för motor fick vi vind i seglen och en härlig översegling till Ibiza .Kändes bra nu att komma till en lugn ankringsplats 24grader i vattnet här. Har badat här nu också. Har finns en lten fin restaurang rakt framför ankarplatsen. Dit tar jollen och kör in förtöjer i en av stolparna som håller upp soltaket, går två meter till bordet och beställer en pizza, klockan 21.03 gick solen ner i väst i en molnfri horisont med ett färgrant grönskimrande och azurblå vatten och det sista glaset öl för den kvällen.