fredag 12 juni 2009

Mahon den 12-6-09

Kom till Mahon på Menorca den 6-6-09. Vi har ankrat i en plats som heter Taulera. Det är en väl skyddad plats som ligger vid utkanten av Mahon. Efter Santa Ponsa på Mallorca gick vi till Soller på nordsidan av Mallorca. Vi låg för ankar här också. Vi tog det gamla smalspåriga tåget in till centrum. Soller är en liten charmfull stad där tåget går mitt i centrum mellan borden på uteserveringarna. Hamnen har stor plats för ankrade båtar, där vi stannade 3 dagar.Lämnade Soller den 3-6 och gick vidare till Pollensa som ligger på nordsidan också. Pollensa har en stor marina, men dyrt 62 € för 12 meters båt. Vi ankrade här också, men fick ligga långt ut inte bra som vi haft tidigare. Nästa dag gick vi till Menorca Ciudadela heter en stad med möjligheter till ankring. Det såg ut att vara små ankar vikar på väg in till hamnen som vi skulle kunna ankra i. Men det var upptaget av privata båtar och bojar som var utlaggda här. Vi bestämde oss för att fortsätta längs nordsidan på Menorca där det skall finnas gott om platser att ankra i. Efter 10 nm kom vi fram till Cala Algayrens stor plats där vi kunde gå långt in att ankra. Här var sandbotten och rent vatten med en temp runt 24 grader. Stannade här i två dagar och snorklade i det kristallklara vattnet. Gick så vidare på nordsidan av Menorca med en slör på 8 m/s (skenbar vind) tänkte gå in till Addaya som skall vara en fin plats också. Men såg att det var ganska så grunt och vinden ökade nu. Fortsatte till Mahon i stället. Här ligger vi på en bra plats. Vattnet är inte så klart som i Agayrens men känns varmare. Taulera som platsen heter är likt en lagun. Den ena sidan ut mot havet finns ett stort fort La Mola. Vi var och besökte det en dag. Det var intressant att se. Det byggdes för att försvara Mahon och Menorca. Dom första tornen byggdes så tidigt som på mitten av 1300 talet. Men 1852 byggdes stora försvarsanläggningar på order av drottningen av Spanien, till försvar mot Fransmän och britter. Det tog 25 år att bygga, år 1900 byggdes det ännu större med försvars murar den andra sidan in mot staden byggda som labyrinter. När första världskriget startade var det omodernt, nu kunde de anfalla från luften, det var inte bra. Vi har gort en rundvandring i Mahon längs marinor och i staden. En mycket trevlig stad. Vi ligger ju långt från staden för att gå med jollen, så vi gick till en liten mindre plats som heter Esc Castell tog här bussen in till Mahon. Esc Castell är också en trevlig plats här finns allt med supermarcet ,bröd och fruktaffärer, mellan alla uteserveringarna. Bäst av allt nu är att vi har kunnat ankra i sträck hela 26 dagar. Det är hela sträckan som vi gått här på Islas Baleares. Nästa plats blir ju Sardinien som ligger 190 nm ( ca 40 tim) från Mahon. Norra Sardinien och södra Corsica skall ju också vara fint att ankra.