tisdag 25 augusti 2009

Preveza den 25 augusti





Har nu varit i Grekland i 25 dagar. Har inte betalat någon hamnavgift på hela tiden. Preveza har jag legat vid stadskajen en natt och svenskbryggan 2 nätter. Det är endast marinerna som man får betala för. Grekland känns som det bästa landet att vistas i med båt tills nu. Frenzy har fungerat klanderfritt hela tiden. Nu är det nog snart tid att byta förbrukningsbatterierna, svårt att hålla bra batterispänning. Kylen går visserligen hela tiden så där går ju mycket ström. Slitsamt har det varit att ankra och flytta omkring när man inte har ankarspel, man har fått en kropp som en body builder. Eller det är kanske den Grekiska salladen, inte ölen i alla fall. Har varit i Vlikho också nu det är ju båtvarv och vinterförvaringar där som inte var så dyra, men efter har sett hur där så ut så tackar jag för mej. Har tagit kort men batterierna till kameran är också slut så det blev inte så många bilder nu. Men en bild är från pallningen av en segelbåt och den andra är en bild på övergivna båtar,som man ser lite varstans. Skall skaffa en 12 volts laddare till batterierna
för kameran. Tänker nog gå tillbaka till Preveza nu och ankrar väl utanför staden, kan ju göra lite underhåll på båten och gå runt öarna i september när det inte är så många båtar där. Har haft tur också måste jag säga. Kom tillbaka till Levkas stad och ankrade mellan marinan och stadskajen, gorde klart för att gå iland och handla lite mat. Men väntade en stund och tog en öl, såg då en liten båt som ankrade mellan mig och grannbåten. Den satte upp dykarflagg och en dykare gorde sig klar. Ja var kan det vara nu då här får man väl vänta en stund till tänkte jag då. Dykaren plumsade i och kom upp ganska snabbt med en repstump som han gav till medhjälparen. Dom drog sedan i repet och närmade sig grannbåten men sedan vek det av mot Frenzy, när dom var nämre frågade jag var som hänt, å jag harförlorat mitt ankare här svarade han, kanske jag har det i mitt ankare nu svarade jag då. Mycket riktigt men det var under mitt ankare, men jag fick flytta mig så att dom kunde ta sin båt och dra upp det med ankarspelet. Det var den gången en annan gång ankrade jag vid sidan av kanalen in till Levkas. Vaknade då av en motorbåt som gick nära mig och hörde också dom snackade
Grekiska gick upp och kollade fick se en fiskare som drog upp garn strök förbi Frenzy och kom fram till grannbåten. Dom hade också vaknat och var ute och kollade var som föregick. Jodå fiskebåten kom rakt in på grannbåten som fick dra upp sitt ankare och där satt garnet fast i ankaret. Det blev mycket ordväxlingar i fiskebåten mannen hade väl hustrun med sig som nog undrade hur han kunde lägga garnet på det viset, ännu högre röst från mannen gorde samtalet avslutat. Han måste har lagt ut garnen på kvällen som vi inte har observerat, hade jag skulat ge mig av då hade jag säkert som amen varit fångad som en fisk, för hela vår väg tillbaka var spärrad med fiskenät. Jag vill helst ligga lite lågt nu ett tag och segla runt här när det blir lugnare, har inte lust att få slut på min resa på grund av andras norchalanta sätt att ankra som man parkera en bil eller läger sitt ankare över ett annat ankare. Du måste hela tiden sitta och vakta. Så slut med gnället men det är ju livsviktigt för en annans del, för alla dessa charterbåtar rör det sig om en vecka som dom är ute med båten. Dom bara kör på för att hinna med så mycket som möjligt. Är tillbaka i Preweza nu och ankrade utanför staden. Träffade här ett annat svenskt par som kom över till Frenzy. Dom berättade att det skulle var slut med att ligga vid Svenskbryggan från och med 1 september. Stig och Ingegerd har betalt till årets slut. Sedan måste dom också flytta på sin båt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ju också ett sätt att ställa upp båten.
Vad intressant det är att läsa om dina upplevelser.

Mathias sa...

Hej kapten! Nu har ja också en blogg!