söndag 4 april 2010

Levkas den 4 April 2010



God fortsättning på påsken som snart är slut nu. Här i Grekland har affärerna haft öppet fredag lördag. Måndagen som är påskdagen (Easter Monday) är det stängt. Proviantera här i Levkas som är en bra plats för det, ligger för ankar i hamnbasängen med 50 meter att ro in med jollen.Det är inte många båtar i rörelse här nu. Har tänkt att börja gå vidare i mitten på nästa vecka,skall proviantera på tisdag också. Det blir kanske ett tag tills man besöker någon hamn. Här har vi fin skärgård att göra strandhugg i. Har legat för ankar några dagar i Vlikho som är en plats här på Levkada. Det var kulingvarning i två omgångar när jag ankrade där, som har höga berg runt omkring. När det tog i som värst var vinden uppe i 26 m/s Det är effekten av fallvindarna som man får. Det startade kl 01,00 på morgonen. Jag vaknade av när det började tjuta i riggen. Ankaret draggade efter första hårda vindbyn som då var 25 m/s. Jag ankrade om och hittade ett bra fäste för ankaret, som är lerbotten det mesta här. Det var två andra båtar som draggade och fick ankra om flera gånger. Det höll på hela dagen också, när solen gick ner blev det rätt kyligt så jag klädde på mig varma kläder och gjorde mig berdd att sitta uppe hela natten och vakta men någon timme efter solnedgång började det att lugna sig. Och så pass att man kunde sätta på sitt ankarlarm och krypa till kojs. Morgonen efter var det helt lugnt och båten var full med ett lager av salt. Så då var det till att tvätta på morgonen när daggen hade fallit över båten, så man fick bort det mesta av saltet. Men det skall bli skönt att börja röra på sig igen. Planen nu är att gå till Athen via Korintkanalen. I Athen hoppas jag Sune mönstrar på som vi har pratat om. Efter det tänker jag dra mig längs kusten norrut, för att komma undan Meltimen. Tänker ju gå vidare till Istanbull och så ut i Svarta havet. Där blir det att man får´gynnsammaste vindar med att gå mot öster, sedan mot krimhalvön (Ukraina)och efter det blir det Rumänien med Donaudeltat, Bulgarien och Turkiet. Vindarna får avgöra hur man tar sig fram. Men det är mestadels rätt att gå moturs runt Svarta havet. Bilderna är från Vlikho.

2 kommentarer:

Anonym sa...

God fortsättning för dig såväl i dag AnnanDag Påsk som på resan.
Nu har vi bara lite snöhobbar kvar. I går vajade den svenska flaggan som bara blir vackrare o vackrare.
Var på Holiday on Ice i fredags, och åt på grekisk restaurang vid Nytorget. Birgitta-Chrille, Olle bjöd. De hälsar till dig o Ingvar hälsar.
Bye bye !
Kalle o Marianne

Anonym sa...

Vad härligt det låter! Förutom den hårda vinden på natten:-)
Hälsa Sune när han kommer!
//Lotta