torsdag 10 maj 2012

Rota torsdagen den 10 maj

Barbate tisdagen den 8 maj


Denna dag var passande för att ta sig igenom Gibraltar strait.Tog en timme att checka ut och tanka lite diesel. Men det flöt på bra igenom sundet ibland var strömmen med och ibland mot, virvlade runt på några platser. Men efter Tarifa fick jag fart 8 knop med bara genuan, men det var ju mellan 8-10 m/s och medström nästan hela vägen till Barbate. Men ingen trevlig plats att ligga på.

Rota onsdagen den 9 maj

Väderprognoserna visade östlig till sydöstlig vind upp mot Cadiz. Runt Barbate var det 8-10 s/m på morgonen. Så det var bara till att checka ut och ge sig iväg.Men när jag rundat Cap Trafalga minskade vindstyrkan mer och mer och tillslut fick jag starta motorn. Blev ingen vind alls fram till Rota. Långa härliga dyningar var det och rätt så höga ändå. Gick i fatt en som trålade han försvann ner i vågdalen, var nog ca 2mil framför mig då. Här i Rota har jag legat tidigare och det är en trevlig plats och bra priser också.

Rota torsdagen den 10 maj

I dag på morgonen satte jag på ryckdämpare på förtöjningarna. Skulle bli vindbyar på upp mot 20 m/s. Skönt att man kom till Rota innan det värsta börjar. Här är närma till staden om man stannar några dagar. Får se om jag går upp till Sevilla senare.

Inga kommentarer: