lördag 1 augusti 2015

Lemmer Lördagen den 1 augusti

Zoutkamp torsdagen den 30 juli
I dag på morgonen kl 08,00 kom harbormaster till kontoret. Han medelade då att bron var lagad. Yeppiii.
Klockan 08,00 är den seglingsklar.Då blev det fart på alla att göra klart skepp och ner till slussen som blev full med båtar. Det gick smidigt nu med alla broöppningar,vi gick i konvoj. Det var bara att köra på.Sista bron innan Groningen öppnades bara jämn timme,där blev det tid att äta frukost som jag hoppade över på morgonen.
Efter Groningen var en järnvägsbro som vi också fick vänta en stund vid. Slussarna som vi gick igenom klarade hela konvojen,utom en där jag och en tysk båt fick vänta tills nästa slussningen.
Frenzy fick här en kyss på babords låring av en avbärarstolpe. Det var strömt och kraftiga vindbyar på upp mot 12 m/s jag missade att dewt var en stolpe till ivägen,annars hade jag nog klarat den men det var dålig styrfart på backen,det var för trångt att vända.
Det blev 35 nm till Zoutkamp som ligger nära Lauwersloog.Det är väldigt grunt sedan så hoppas man kommer igenom det har varit några ställen innan som farten gick ner så jag fick gasa på för att komma igenom.
I morgon skall det ha lugnat sig så man får känna sig för var det går att komma fram. Det var bättre med prickar som märkte ut farleden i kanalen,sen sist jag gick här. Hoppas det är så i fortsätninen också mot Dokumer.
Träffade en Svensk båt här som vi såg först i Delfzijl.

Inga kommentarer: