lördag 1 maj 2010

Korfos den 1 maj 2010

Valborgsmässoafton lämnade vi Corin kl 14 00 då vinden hade lagt sig lite. Kom loss med akterankaret som satt fast ordenligt. Väl ut från hamnen var det 10 m/s igen och sjö som slog över med saltvatten. Det var 2 mil till angöringe för kanalen där man ropar upp på VHF radion om att få passera. Jag ropade upp Corint canal trafic en skrapig röst svarade han frågade efter båtnamn och längd och om jag kunde betala med cash. då jag svarade att jag hade cash skulle jag stand bay 30 minuter på utsidan, där var rättså gropig sjö att ligga och vänta i. Men efter en halvtimme sänkte han hydraulisk bro som man då fick passera över. Kanalen var imponerande med sina 52 m höga väggar, den är 3,2 nm lång ( 6 km ) det går endast trafik i en riktning åt gången. Efter Corint som är västra sidan ligger Isthmia som då är den östra sidan. Där fick man lägga till och betala. För Frenzy som är 11,28 m blev det 160 €. Från Isthmia till Korfos som ligger på Peloponnisos är det ca 17 nm. Vi fick god vind till att börja med då vi kunde hålla knop men det varade inte mer än knappt en timme. Vi ankrade i en fin liten vik.Valborgsmässoafton kunde vi siita i sittbrunnen med bara t-shirt till halv 12 på kvällen med en kycklingsallad och gott rött vin Härligt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ni hade säkert slitit hårt för kycklinsalladen och högsommarväder enl. våra mått.I Katthult har vi suttit inne och beundrat vår flagga som blåste på gränsen till vad den tålde. Olle är hos Birgis o Chrille.
Önskar Dig lycka till mot nya mål !!!

Anonym sa...

Va härligt! Ha en go vår!!