måndag 17 maj 2010

Volos den 17 maj

Porto Rafti tisdagen den 11 maj Kom till Porto Rafti måndagen den 10 maj. Hade skiftade vindar från Pireus, men ändå behagliga. Spinnakern kunde vara uppe några timmar också. Porto Rafti (37.52.293 N 24.01.80 E ) är bra ankarvik här stannar båtar för vintern. Ligger nära flygplatsen till Athen. På kvällen i går var Sune och jag över hos Marita och Rune som har vänner med sig nu. Vi drack vin och åt kex med goudaost, och hade trevligt.

Ere´tria onsdagen den 11 maj Ere´tria ligger på ön Evia, där det också var en skyddad ankarvik. Det var 4 färjor som gick i skytteltrafik fram till 19.00 på kvällen, Efter det var det 2 som gick så länge som det var behövligt. Vi var i land och åt en gyros ( giros) på kvällen när vinden mojnat och vi hade säkert fäste med ankaret. På morgonen den12 maj lämnade vi kl10.00 och fick gå för motor till Kalkis.

Kalkis torsdagen den 12 maj Till Kalkis hade vi bara 2,5 timmars gång med motor. Här var det stopp att komma vidare med en låg bro som måste öppnas. Det var inte enkelt att ta sig vidare här inte. Vi fick vänta 15 timmar på att komma vidare. Läste om någon som väntat 30 timmar på broöppningen. Nu gick det till så att först måste vi leta upp Port Police i Kalkis, dom kan verkligen gömma sig men har alltid en Grekisk flagga utanför entre´n. Vi fick en vägbeskrivning men kunde inte se någon Port Police där, frågade på en restaurang som det finns gott om. En ung dam visade höger och vänster in i en smal gränd där vi inte heller hittade något. Frågade nu i en tidningskiosk som visade mot ett annat håll och 2 kilometer iväg. Det visste vi var fel så frågade en yngre man på gatan som lotsade oss nästan rätt för vi fann Port Police hus men där var låst mot ingången. En annan man ropade till oss att gå in på en smal gränd bakom den stora ingången. Där vi såg en Port Police som stog utan för. När vi fick möjlighet att säga vårt ärende skulle vi komma tillbaka 15.00 så kunde vi få hjälp. Vi var tillbaka 15.00 och en trappa upp sa dom att vi skulle gå då. Där satt 4 Port Police som skickade ner oss till våningen under som vi varit innan. Där fanns ca 6 Port Police 2 med vita uniformer som hade mera streck på axelklaffarna. Dom bad oss vänta och ringde ett samtal ,så kom mannen ner från övervåningen som inte vill ta vårt ärende först. Men efter lite babbel skulle vi följa med upp igen. Nu började det att hända gejer. Det första han frågade var om vi hade VHF som vi har ombord. Vi ropar upp er på kanal 12 när vi skall öppna. Det var ju okej men vi kan inte betala genom VHF. Då skrev dom upp båtnamn och längd, varefter det skulle kosta 18,46 € som verkade gå i egen ficka. Vi skulle slå på kanal 12 kl.21.50 för vidare information. Dom skulle då försöka öppna bron vid 22,00. Vi var nu förberedda med att ankrat in till bron. När kl var 22,00 började det snackas att det var 35 segelbåtar och en lastbåt som skulle passera bron så att det behövdes hjälp. Efter det var det tyst på VHF radion. Vi gick och la oss men sov aldrig riktigt. Men kl 02.30 medelades att bron öppnar om 20 minuter och först skall lastfartyget gå,därefter var det en segelbåt. Vi ropar upp varje båt vid namn och medelar turordning. Shira ropades upp som nr 3 och Frenzy skulle gå efter Shira då man fick svara att det var uppfattat. Sune fick upp ankarkättingen med fart och vi var klara att komma igenom broöppningen. Efter vi passerat bron gick vi in i en liten bukt där vi ankrade. Jag följde här efter Shira som hade radar och hade koll på strandlinjerna med rev som låg väldigt nära när jag vaknade på morgonen. C-Map som jag har stämde inte alls, likaså Max See som Rune har hade samma fel. Har haft flera felritningar på sjökortet där man går upp på land.

Orei fredagen den 14 maj Efter Kalkis gick vi till en ankarvik Kölpos Atalantis. Vi hissade spinnaker i 4m/s. Innan spinnakern var på plats hade vi 11 m/s. Spinnakern som aldrig blev hissad i topp började pendla kraftigt. Fallet gled i mina händer så 5 fingra blev av med lite skinn. Fick ner spinnaker och gick med genuan då det var 13 m/s stundtals. Efter 30 nm ankrade vi i Atalantis, på natten vaknade vi av kraftig sjögång men låg bra på ankaret. I dag den 14 maj kom vi då till Orei tillsammans med ca 25 andra charterbåtar som nu flyttas från Nidri där jag seglade runt förra sommaren. Så gott som alla platser var upptagna av charterbåtar. Jag la till utanpå en äldre träbåt när Shira kunde lägga dig utanpå mig. Komma många båtar efter oss som la till utanpå andra, vi var tre båtar det räkte när vi nu väntade mera vind. Det tog inte många timmar förrän vågorna slog över piren och långt upp på gatorna. Nu fick vi gå vakt och kolla förtöjningarna och sätta på ryckdämpare. Vi hade kört bort en charterbåt tidigare som helt fräckt tänkte lägga sig utanpå Shira ändå vi sa nej skulle han lägga sig där. Nästan alla båtar fick gå ut från hamnen och lägga sig för ankar senare.
Volos söndagen den 16 maj I dag gick vi till Volos. Sune och Runes grannar ville ordna sin hemresa. Volos ligger på fastlandet. II början avseglingen var det en fin halvvind med strömmen med sig. När det var 13 mil kvar syntes vita gäss på vattnet framför oss. Efter 5 minuter var det 13-16 m/s varefter sjön växte och slog över. Ddet ökade ytterligare till upp över 20-21 i byarna och ihållande 15-16 m/s. Det varade tills vi kom i lä i en stor hamn som Volos är. Det var lätt att hitta en lugn plats inga charterbåtar här, hoppas det var sista hamnen vi låg tillsammans. Kan vara livsfarligt att vara i närheten av dom, en backade in i en järnbrygga med ca 3 knop, en annan gick med stäven rakt in i en mindre segelbåt så det tog i mantågen och fördärvade mantågsnätet. Hade båten varit högre hade han kört hål i sidan på båten.

Inga kommentarer: