onsdag 15 september 2010

Korinth onsdagen den 15 september




Tillbaka i Korinth igen. Gick genom kanalen i dag, var ju tänkt som i måndags men jag hade ju inte kontanter till avgiften. Nu kunde man betala med visa kort, ja det var ju bra. Var inte någon gästbåt i Korinth stadshamn när jag kom vid 12 tiden på dagen. Stod en kille och hjälpte mig att lägga till när jag kom. När vi var färdiga stod han fortfarande kvar. Efter ett tag tog han mod till sig och sa att du betalar inget för hamnavgift här allt är fritt. Men kanske du kan ge mig en liten peng för att jag hjälpte till. Naturligtvis gör jag det, betalar hellre till någon som kanske inte har någon inkomst alls än andra pirater i som jag kallar dom för som har marinererna. Han fick 20€ och glad blev han och tog i hand och tackade. När jag gick upp till stan för att handla satt det ett gäng utslagna män som hade gjort sig ett härbarge vid båthamnen. Dom lagade sin mat och delade upp till varandra. Jag mötte just grabben som hjälpte mig när jag kom han hälsade glatt. Tyckte att han stannade till just vid deras boplats tror nästan han tillhörde gänget där.Tog några bilder när jag var på gång in i kanalen och på min vissnande jolle med luftpumpen redo.Översta bilden på angöringen av Isthmia som orten heter på östra sidan av Korinthkanalen där man får betala avgiften. Där på bilden kan man se den hydrauliska bron som sänks ned när man skall passera. Det går att förstora bilderna genom att klicka på dem. Men skönt att ligga vid kaj igen, det blev klart en gyros med pitabröd och beer när jag var på stan. Skall tömma min vattentank och fylla på nytt vatten det från Kythnos gick inte att använda utan att diska med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den jollen ser riktigt vissen ut:-)

Anonym sa...

Förstorade bilderna. Kommenterar bara ditt inlägg (med en klump i halsen): "mäktigt".
God bless you !