onsdag 1 juni 2016

Santa Pola onsdagen den 1 juni

Onsdagen den 31 maj lämnade jag Mazaron. Kom iväg 1,5 timme senare än planerat. Släpte först moringlinan i aktern som brukligt. Det var dubbla linor att fästa i båten, men var sammankopplade i en fånglina till bryggan. Var lite extra försiktig och väntade tills allt sjunker undan. Släpper sedan förtöjningarna från bryggan och lägger i backen. Det tog stopp nästan omedelbart. Han att fånga båten vid sidan om och gjorde fast i den. Ropade upp marinan så en marineros (hjälpredare på spanska) kom och konstaterade också att  det var  bara att dyka. Men hade också konstaterat det men ni får göra det jag vill inte skära sönder moringlinan. Nu visade det sig att resterna från ett trasigt fiskegarn med små flytkorkar på hade fastnat i moringlinan men blev nu fångad av min propeller. Men en marineros skar loss garnet. Givetvis tog dom inte betalt för det. Kom sedan vidare mot Cartagena dom är en plats att det är alltid mycket vind, så ock nu.Naturligt vis rakt i  mot 8-9 m/s sann skenbart var få 10- 11 och skvalpig sjö som nästan varje väg slog över. Då gick det inte många mil i timmen. Strax innan Cap de Palos var det lugnt igen. Den höga begskedjan hade flackat ut. Men när jag rundat Cap de Palos räknade jag med att kunna segla. Men då var det inte mycket vind. Men högre sjö. Efter några mil kom mera vind som funkade att motorsegla i. Lägre våghöjd också nu gjorde 7.5 knop med bara genuan . Var då redan kl 20.00 i Santa Pola efter 66 nm.

Inga kommentarer: