lördag 19 juni 2010

Chanakkale den 19 juni

Armutlu torsdagen den 17 juni Ankrat i en bukt med skydd från nordanvindar. Det blir så nu på eftermiddagen. Fick upp mot 15 m/s när jag rundade udden in till Armutlu. Har haft många avbrott på min Garmin 525 plotter med inbyggd antenn, den ger inget felmedelande bara stannar upp och fryser den sista information. Går man mot en waypoint med autopiloten blir ju det också tokigt Likaså kan man inte lita på information från ekolodet. Startar man om den, kommer den igång igen. Använder den inte alls nu för navigation. Har lapptoppen med C-Map och en GPS antenn från Kjell & Company, den fungerar utmärkt.


Port Marmaris fredagen den 18 juni På väg till Port Mamaris kom en policebåt ifatt mig med sirener påslagna, ropade genom en magafon att jag var på militärt område go to portsaide. Det var ett skyddsområde runt en ö som vi passerade men vi hade observerat det och gick precis utanför området, men det var ju inget att diskutera utan gira babord hän. Portsaide är barbord som är lika med vänster, Starbord är styrbord lika med höger. en lektion till alla landkrabbor. Port Marmaris var en liten trevlig plats. Vi tog en promenad och beställde tre kebab på en liten trevlig restaurang, den godaste kebab jag någonsin har ätit.


Chanakkale lördagen den 19 juni Tillbaka i Chanakkale ankrar utanför hamnen. Det är sydliga vindar med regn på gång, avaktar här nu. Vi har ju seglat på rätt bra innan. denna dag hade vi magert med vind. När vi lämnade Port Marmara kunde vi segla en del. Men i Dardanellerna var det inget vidare vindskiftningar hela tiden, vindstyrkan likaså. Svallvågor från fartygen kunde bli våldsamma ihop med strömmarna. Jag stog nere i båten och skulle fixa något att äta, hade då skåpluckorna öppna, då fick jag dessa svallvågor in i sidan på Frenzy så konservburkar skålar kaffeburk och en del andra saker bara sprutade ut från skåpen.

Inga kommentarer: