onsdag 2 juni 2010

Istanbul den 2 juni

.Bazcaada torsdagen 25 maj I dag kom vi till Bazcaada. Det var många fartyg på väg från och till Istanbull. Vi fick ca 20 st som vi måste ha koll på när vi kom, för att gå in mot Bazcaada. På en radie av 50 nm var det 220 fartyg som sågs på AIS. Bazcaada kändes bra att gå in till innan man går upp genom Dardanellerna och till Canakkale Bazcaada som vi nu gick till är en liten ö där man kan läsa på sjökortet att det är förbjudet att gå i land. I Imrays pilot bok kan man se att dom ankrar i hamnbassängen, så är det inte nu man var välkommen att gå iland och då förtöja vid kajen. Det kostar 40 lire utan el och vatten ca 200 svk tror jag har ej kollat kurserna. Men då får man höra bönutropare gratis första var 17,15 andra är just nu 22,15 var väl tidigare men då var vi på havet. Här fanns väldigt många restauranger, men lite folk på dem, vi fastnade för en och fick väldigt god service av hela familjen som hjälpte till. Vi hade ett kyckling grillspett med tillbehör och en halv liter öl för 15 Tr-lire ca 75 skr jag ggr med fem stämmer något så när. Men första intrycket av Turkiet känns bra, vänliga inte så byråkratiska och billigare än Grekand. Rent vatten var det också i hamnen där vi tog ett bad som var nog 25 grader varmt nu. Men vi skyndar på för att kunna göra ett besök i svarta havet också. Efter det får man följa med Meltimen söderut, som drar igång på sommaren, med en 30- 40 knop på dagarna, natten kan vara lugn. Många seglare som går norrut, går på natten.

Cannkale lördagen den 29 maj Kom till Cannakale fredagen 28 maj. Resan hit upp genom Dardanellerna gick bra, fick motsröm som mest 3,5 knop. Gick in så nära kusten jag kunde, där man kunde få medström på en halv knop. Hade den gula Q flaggan hissad i sejnfallet(babords sida), som dom vill att man skall visa när man inte har klarerat in i Turkiet. Frågade i marinan var man kan ordna en transit log för Turkiska hamnar. Det fixar jag sa mannen på marinan. Rune frågade honom hur mycket det kostar, han började räkna och sa 250 €. Vi hade läst att det var runt 60 €. Vi sa nej tack kan du säga var myndigheten ligger som skriver ut det. Då ringde han till sin boss antagligen och gav telefonen till Rune, och sa att 220 € kunde dom fixa det för nej sa Rune hur mycket vill ni ge då frågade han. Vi vill fixa det själva sa Rune. Vi gjorde så gick ut längs kajen och frågade oss fram till myndigheter och tog taxi till passpolisen som låg 7,5 km bort. Har inte varit hos hamnkontoret ännu men vet var det finns. Den berömda trähästen har vi gått förbi många gånger, har inte skaffat någon kamera ännu men Rune och Marita har lovat ta bilder som jag kan blogga. Vi ligger med båtarna rakt utanför torget där Trojanska hästen står.

Kemer lördagen den 29 maj Allra först i dag gick vi till hamnkontoret för att få stämplat av hamnkapten. Det sades att kl 09,00 skall han öppna. Men det kom inge hamnkapten, det fanns många telefonnummer uppskrivna utanför dörren. Vi bad taxichafören som vi anlitade i går till att ringa och höra när dom öppnar. Javisst ville han ringa åt oss. Vi fick besked nu att 10.30 kommer han, och se nu kom han verkligen. Vi fick vår stämpel och kunde gå till sista stället som blev tullverket. Vi fick nu ge 98 lire för transitlogen 70 lire för taxin 35 per man så 133 lire blev hela kalaset som agenten på marinan ville ha 250 € för att fixa. 133 lire blir ju 665 skr och 250 € är ju 2500 skr så där sparade vi 1875 skr en bra timpeng blev det ändå och lite sura miner på marinan. Efter det tackade vi för oss på marinan i Cannakale och lämnade innan kl 12.00. Efter 40 mil ankrade vi utanför en liten fiskehamn som heter Kemer och ligger en bit in på Marmarsjön.

Topagac måndagen den 31 maj Kom i går söndag till Topagac som ligger på ön Marmaras sydöstra sida. Det är en liten by där det ser fattigt ut, men mycket vänligt folk. Lever på jordbruk och fiske, har nog någon marmorbrytning här i närheten. Ser mycket av marmor som är sågat i block. En del ligger som utfyllnad på kajen. Vattnet är inte blått längre det är grönt nu, och inte alls så salt som i Egeiska havet som hade en mjuk blå färg.

Silivri tisdagen den 1 juni Måndagen den 31 maj kom vi till Silivri som ligger på norra sidan av Marmasjön. Hade den bästa seglingen på länge dom sista 8 milen fram till Silivri. Turkarna har varit väldigt hjälpsamma och vänliga här. Det är en fin stad med många bra affärer som vi provianterat från. Dom varnade oss för att det kan vara lite bus på natten där vi ligger, erbjöd sig att lämna telefon.nr.om vi ville ha hjälp så kommer dom. Men det har varit lugnt. Det ligger många båtar upptagna för renovering där vi ligger. En av Turkarna var duktig på engelska han hade varit flygmekaniker, men var nu pensionär.

Istanbul tisdagen den 1 juni Vinden mitt i nosen hela vägen till Istanbul. Marina Ataköy är en stor fin marina med ybommar, det har jag inte legat vid sedan Lagos i Portugal. Har tvättat båten här i dag, mycket salt och sand var det som var skönt att få bort.