torsdag 17 juni 2010

Kalamis den 17 juni

Sulina söndagen den 13 juni Ligger nu i Sulina som ligger ca 6 nm mil in i Donau-deltat. När vi kom fram till angörningen i går lördag den 12 anropade Rune hamnen om det var okej att komma in. Nej det går inte här ligger en står passagerarbåt som har motorproblem, det finns ingen plats att ligga på så ni får ankra utanför. Vi gjorde så ankrade utanför gränsen till Ukraina. Den andra sidan floden var full av gamla minor, varnade dom för. När vi väl ankrat såg vi en stor båt som gick ut, vi fick då klartecken att gå in. Coustgard kom redan på kvällen och skulle klarera in oss. Fick även gå till Hamnkontoret som det skrevs, kopierades och stämplades. Söndagen mötte vi ett annat gäng med tullare som stannade vid båtarna och knackade på kunde vi se, nä’är vi vände oss om. Efter några minuter kom hamnchefen och sa att vi skall gå till tullen, nej det måste räcka nu vi höll på hela kvällen när vi kom. Men vi fick gå tillbaka till båtarna och visa papprerna igen, Det var tre syucken som hade olika uppgifter, passport police var en av dem. Det hade inte haft en svensk båt här som gäst på 4 år. Söndagen tog vi en safaritur på Donau deltat, den varade i två timmar och var hela 15 nm lång. Var nära inpå gränsen till Ukraina. Fick se massor av pelikaner, vi kom nära inpå. Dom lever i kolonier var runt 50 st. Poyraz onsdagen den16 juni Här i Poyraz har vi varit tidigare. Nu kom vi direkt från Sulina i Rumänien. Det var 251 nm hit. Fick gå för motor hela tiden . Hade medström nu på tillbakavägen. När vi kom fram för att gå in i Bosporerna och vidare igenom, var dimman tät som en vägg framför land. Gick inte att se något, fanns många båtar ankrade där i dimman också. Tänkte också att ankra gick lite öster ut där dimman inte var så tät. Det var nu gryningsljus och när solen börja komma upp lättade dimman. Men var ganska trött så vi ankrade inne i Poyraz hamnbassäng. Kalamis onsdagen den 16 juni Efter 1 timmes sömn var det dags att lämna Poyraz, vaknade av att ungar använde Frenzy som trampolin. Körde iväg dom men det funkade inte med att sova mera. Efter så många motortimmar behövde jag diesel, Kalamis är stor marina som har pumpstation vid en brygga. Jag gick in där men det var stängt för dagen kl 19.30, trodde att det var lite service i Turkiet men hittils har jag inte sett någon dom är mest intresserade av att få pengar för något. Personalen var mycket vänlig här det var nu sent när jag bestämde att ta plats för natten. Men dom var mycket till mötesgående körde mig en bit med deras ribbbåt sedan gick en kille med och visade mig en bankomat om man behöver cash för diesel. Man kan aldrig veta vad som gäller här. Här kommer bilder från Corintkanalen hoppas det funkar med videon.