fredag 10 juni 2011

Cagliari fredagen den 10 juni




Det var länge sedan jag skrev i min blogg nu. Men det har varit väldigt dåligt att hitta uppkoppling på internet.Det har varit dåligt i hamnarna också, ingen service alls men betalt kan dom ta. 42 000 tusen svkr. För tre månader eller ibland som norra Sardinien 2800 för en natt. Här i marina del sol klarar jag mig för 24 € per dygn. Har skaffat ett eget internet på tre månader som jag antagligen är kvar i Sardinien.Men det verkar var väldigt dåligt att sända iväg något med det. Bilder går nog inte att skicka. Känns annars lite mera cevelicerat här mot Grekland. Jag har haft sällskap med Shira sen vi lämnade Preveza i Grekland. Första trippen blev till Lakka på Paxos den 24 maj dit var det 39 nm som vi seglade mesta delen innan det blev motvind. Den 25 maj gick vi till Rocella ionica på Italiens ostkust dit var det186 nm. Här i Rocella stannade vi två dagar. Sista kvällen gick vi ut och åt en Pizza, den fickk man köpa metervis då en halvmeter var det minsta som jag fick ta.Men det var en god Pizza som jag kunde ha att äta pådagen efter också. Det var nu den 28 maj då vi fortsatte till Reggio Calibra, där vi kunde få plats i marinan denna gång. Men i Messinasundet var det många vindsurfare som höll till. En vindsurfare fick ett masthaveri mitt ute i Messinasundet, han viftade med händern och visslade så jag förstod han hade problem. Jag styrde fram till honom då han visade mig en trasig mastfot. Slängde ut en lina så jag kunde bogsera in honom nära stranden där flera andra vindsurfare höll till. Den 29 maj gick vi vidare till Vulcano. Denna vulkanö var verkligen en pärla, ankrade här två nätter. Den 1 juni blev det Cefalu som ligger på Secilien, stannade här bara för natten och fortsatte till Porticello som ju också ligger på Secilien. Vi ankrade här utanför hamnen, det var helt omöjligt att finna någon plats i hamnen som också var den mest nedsmutsade plats jag varit på någon gång.Den 2 juni gick vi till Balistrate som också ligger på Secilien. Här var bra att ankra i hamnbasängen. Rent fint vatten i hamnen var det också. Stannade här två nätter. Fortsatte den 4 juni till Villasimus på Sardinien. Det blev 180 nm till Sardinien som blev en bra seglingsvind hela vägen. Låg kvar här i Villasimus till den 7 juni då det började gå sjö in på ankarplatsen så vi gick till Sardinien och tog plats i marina del Solo.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att få rapport från dig nu igen.Ska goggla på Sardinien!
Bra att du kunde hjälpa en segelsurfare- så utsatta de måste vara !
Här växer det så det knakar men det behövs regn ! Mycket arbete p g o stora projekt i slänten o på källarkullen för att göra tomten lättskött.
Kramar fr Katthultarna

Anonym sa...

Vilken tur att surfaren träffade på dig:-)

Vi ses senare i sommar

Anonym sa...

skaffa en lexikon!

Anonym sa...

Nej! Den sista var ingen katthultare
Använd ditt språköra
"-Buongiorno" sa Kalle när vi var i Rom - "una birra et un bicchiere di vine" eller "una pasta e un cappuccino"
"grazie" "prego"--räckte en hel vecka -det var ju inget nytt- du har varit där förut. Glömde att jag pekade på feimärke o fick till svar "francobollo"-glömmer jag aldrig !