söndag 10 juni 2012

Cascais söndagen den 10 juni

Lagos fredagen den 1 juni


Här låg jag utanför hamnen på väntpontonen, eftersom jag vill gå iväg så fort det börjat ljusna som var kl 06,00. Handlade lite frukt och mat på Pingo Doce som var den affär man gick till ofta när jag låg här vintern 2008-2009.

Sines lördagen den 2 juni

Det blev 77,7 mil till Sines i gropig sidsjö. Sines har en stor oljehamn och containerterminal. Låg några små tankbåtar för ankar och väntade på last , måste varit tomma för dom rullade i sjön så där fick dom nog hålla i sig på den båten. Den var 99 meter lång såg jag på AIS en. Blir kvar här en vecka.

Cascais söndagen den 10 juni

Gick från Sines kl 02.00 för att slippa allt för hård motvind. Natten var mörk hela tiden,månljuset trängde inte igenom det täta molnlagret. Likaså var det när solen gått upp. Räknade med att få se Volvo Ocean Race när starten var, gick in och tankade diesel och tillbaka ut vid kl 13.00 som det sades att starten var men det syntes inte till några så jag vände in till marinan. Här är bra ankringsplats utanför marinan, men man får leva lite lyxigt ibland.Nu skall det blåsa NW vind tre dagar  runt 10-15 m/s . Efter det ändras vinden till W-SW och det är ju bra när man går norrut.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt med dessa små filmer som dyker upp då och då.

Anonym sa...

Fint och trevligt att se!
Hälsar Birgitta & Christer