lördag 16 juni 2012

Figueira da Foz lördagen den 16 juni

Lämnade Nazare i dag och gick till Figueira. Nazare var sig likt sedan 2008 då jag var där sist. Mike en engelsman ligger kvar sedan 12 år tillbaka. Enda skilnad var att det var inte så många hundar där nu. Annars fick man traska upp till securitas vakten och checka in. Nu var det ju fotboll på TV så det blev en lång suck från vakten som fick slita sig från fotbollsmatchen.Träffade två trevliga portugiser här också. Den ene seglade nästan alltid ensam. Frågade honom om han inte var trött på att segla ensam, nej han tyckte det var okej. Men efter ett tag erkände han att det var okej att segla men närman kommere i hamn känns det ensamt. Jag hade sagt honom innan att jag känner så.Här i Figueira är det sig likt också. Man checkar in på en ponton där det sitter två vakter. Den ene tittar på medan den andre antecknar allt med passport och båtdokument, och ger en nyckel till grinden så att man kan gå ut och in. Sedan kutade han iväg till ett annat kontor medan jag förtöjde Frenzy vid en gästplats. När jag var klar där gick jag till det andra kontoret i marinan och betalade för båtplatsen, där då samme man satt nu. Den andre gick in på det andra kontoret och satte sig framför Tv igen. Dom verkar vara dåliga på att delegera arbetrsuppgifterna. Har nu lagat lit mat och känner mig rätt nöjd med dagen.

Inga kommentarer: