onsdag 27 juni 2012

Bayona onsdagen den 27 juni

Nu är jag i Bayona. 42.07.176 N 08.50.299 W ligger jag för ankar. Ni kan ju kolla så jag inte draggar.Fick gå med motor från morgonen tills det var 20 nm kvar till Bayona. Då kom det lite vind först 6 m/s sedan 7, då rullade jag ut genuan eter några minuter vad det 9 m/s, då stoppade jag motorn. Det varade nog en halvtimme sedan var det inte mycket kvar av den vindpusten. Förrän jag rundat udden 3 mil utanför Bayona då blev det 11 m/s. Fortsatte att gå för motor ändå, hade fullt upp med att navigera efter min Garmin plotter med g2 Vision Blue Chart. Där var inte utsjöpricken med utanför undervattnensgrunden och bränningr ,men dom såg man. Det var så grovt fel  med utmärkningen så jag kollade på C-map , Tänkte för mig själv om man kommit där på natten och i lugnt väder och rundat efter Garmins kort, det kändes inte bra. Nu verkar det som att jag stannar i Bayona ett tag. När jag lämnade Figueira visade US Grib filer 5 dagar att gå norrut på. Nu verkar det bara vara tre. Kan ju gå till Muros i morgon torsdag men sedan blir det sämre på fredagen att runda Finestere. Ligger hellre kvar här i Bayona då och väntar på bättre tillfälle.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, vad du lägger sjömilen snabbt bakom dig, snart i Coruna;-)