måndag 1 maj 2017

Bermuda - Azorerna 14/4 - 1/5

Lämnade Bermuda fredagen den 14 april kl 9.30 lokal tid - 4 UTC  Natten blev det kulingvindar som mest 19 m/s med skiftande vågriktning. Fick gå långt söderut till 30N (211 nm) för att undvika stormvindar. Loggade 145 nm första dygnet
Dag 2 Påskafton. Mojnat en del ligger nu runt 14 m/s. Fortsätter på samma kurs 151 gr. Det är vågor från flera riktningar​.Natten gick vi för motor utan Genua.
Dag 3 påskdagen När det ljusnat satte vi en kutterfock. Det var nu kring 13 m/s. Vid 11.00 drog vi ut genuan också. Loggar nu 6,5-7,0 knop över grund. Har laddat ner nya gribfiler,där vi har kontroll på lågtrycket som rör sig mot sydost framför oss med 3 knop i dag, efter natten ökar det något. Går nu på 115 gr.Natten till i dag har vi kunnat sova lite mellan vakterna.
Dag 4 måndagen 17 april
Söndagsnatt drog vi in genuan och går bara på kutterfocken och revad stor. Går lungt och stadigt loggar 6 knop över grund vind mellan 8-13 m/s. Måndag morgon kl 23.58 gick månen upp och gör det lite ljusare i den becksvarta natten. Rullat ut genuan igen gör då 7,5 knop. Var på väg ner till 27 N, men har just fått väderaport på sattelittelefonen att lågtrycket försvagas. Vi fortsätter då på 29 N som vi gick ner till från början på resan. Kan gå upp mot Azorerna på torsdag tidigast. Blir då inte Horta utan San Maguel.Middag blev i dag pasta Alfredo med korvtärningar, var gott nu.
Dom två dagarna innan blev det bara en macka med sardiner.
Dag 5 tisdagen den 18 april.
Natten var det hård gång till början. Blev bättre när vi gick med kutterfocken och revad stor. Vid tiotiden på förmiddagen rullade vi ut genuan, loggar då 7,5 knop. Observerad vid denna tiden att VHF antennen i mastoppen brustit. Fanns nödantenn ombord som vi satt upp.Sista dygnet loggade vi 156 nm. Inte så hög sjö nu.
Dag 6 onsdagen den 19 april.
Ännu en natt med vindar mellan 10-15 m/s. Barometern visade 1010 kl 06.00. Eftermiddagen kl 14.00 barometern visar nu 1007 håller ostlig kurs för att få lågtrycket norr om oss. Nu vet vi också att nödantennen fungerar, fick upp ett fartyg på 11 nm avstånd som vi ropade upp och dom såg oss också på AIS. Bra att veta.Har fått in​ formation om lågtrycket att det flyttar sig mot nordväst. Vår position kl.20.00 29.31 N 51.37 W  Kl 24.00 skall lågtrycket ligga 33 N 45 W
Seglad distans 818 nm.
Dag 7 torsdagen den 20 april
Kl 01.00 kom in i lågtrycket.Med upp till 19 m/s. Ändrade kursen så mycket det gick mot syd utan att gippa. Efter 2 timmar lugnade det sig till 14-15 m/ s. Fortsätter på 120 gr ett tag till. Kl 03,00 upp mot 20 m/s. Eftermiddagen lite lugnare 13 - 16 m/s. Från onsdag kl 12.00 - torsdag kl 12.00 seglade vi 172 nm. Snart halvvägs. Har gippat nu styr 149 gr. Var på väg rakt in i lågtrycket. Var ca 5 meters vågor. På kvällen kl19,00 vinden ökade till 22 m/s samt en vindridning mot väst på 30 gr. Varnade Rune och Petter att dom skulle vara medvetna om läget. Jag ändrade kursen från 136 gr till 166 direkt vindhastigheten minskade snabbt till 18 m/s. Ändrade kursen till 187 gr där Shira fick gå 15 minuter,därefter minskade vindstyrkan och vindriktning så kursen
är nu kl 06.00 122gr.
Dag 8 fredagen den 21 april
Har vakten nu från 06,00 - 08.00.Vind och sjö är sig likt som tidigare på resan. Tre till fyra m vågor och vind 263 gr 12 - 14 m/ s ganska molnfritt vattentemperatur 19 gr.
Dag 9 lördagen 22 april
Gippade kl 06.00 till kurs 52 mot San Miguel på Azorerna.Det var en stökig natt med vindbyar på 21 m/s och vindskifte på 30 gr samt. Brottsjöar..Nu har vi 11-14 m/s men mjukare gång, vågorna mer med oss. Går fortfarande med kutterfocken och revad stor. Har varit  perfekt segelsättning.Håller kurs 40 gr.Vill komma 450 nm till onsdag.Seglat 1256 nm, kvar till San Miguel är 1110 nm. Behaglig segling nu mellan 11 - 14 m/s, regnbyarna ger 3 - 4 m/s mera. Efter midnatt minskade vindstyrkan till 4-7 m/s, startade motorn.
Dag 10 söndagen den 23 april
Går fortfarande för motor, lite skvallpig sjö. Det är varmt när solen tittar fram. Vi har kapellet uppe ännu. Har varit skönt  att sitta torr och varm. Har kommit in vatten ett par ggr i sittbrunnen när båten sköljts över av en våg 🌊 .
Natten blev det stökigt med höga vågor och vindbyar på 18-19 m/s. Regnskurar och ett åskväder framför oss. Barometern föll till 1002.
Dag 11 måndagen den 24 april.
Morgonen  är det bättre mindre sjö och vind 12-13 m/s. Vinden är mer nordlig, kurs till Azorerna är 65 gr nu. Ca 850 nm
till San Miguel.Barometer gott upp till 1004. Varit en härlig segling hela dagen. Det blev 168 nm på 24 timmar. Vinden var 12-13 m/s.Natten for vi iväg med 7-8 knop. Mötte ett fartyg som vi fick  gira undan för. Kom väldigt nära.ca 350 meter. Tidvis försvann det i dom höga  vågorna.
Dag 12 tisdagen den 25 april. Denna dag fyller min dotter. Eva-Lotta år. Grattis Lotta!!!
Morgonen fortsatte med bra fart. Rullade ut genuan mera, gör då 7-8 knop.
På ett dygn gör vi 152-170 nm. Fantastiskt av en 37 fots båt ⛵. Det har ju varit krabb sjö med ca 5 m vågor. Det är väldigt varierande strömmar, där vi haft 2 knop med eller mot strömmen​. Korta tider och riktningar.Någon val har jag inte sett ännu.Men portugisisk örlogsmann har det varit flera av. Det är ju maneter som driver på vattenytan med ett litet segel som man ser sticker upp, under hänger upp till 12 meter trådar som dom kan försvara sig med.
Dag 13 onsdagen den 26 april.
Tidig morgon ökade vi den till 13 m/s och kom nu 358 gr från norr. Klockan 07.00 16 m/s, efter en timme 12- 13 igen. Seglar med revad stor och kutterfock. Bara att följa med på kryss mot Azorerna. Hoppas att det kommer vind från ost om några dagar. För mycket sjö och vind för att slå mot väst. Nu är det ca 525 nm kvar till Sant Miguel. Natten blev hård kryss med stöttnig av motor. Vindbyar på 18 m/s.
Dag 14 torsdagen den 27 april
Efter kl 8.00 har vindstyrkan minskat något till 13-14 i byarna allt är sann vindstyrka. Trolig vindstyrka är ju mer, där farten räknas till från båten.
Klockan 10.00 kämpar fortfarande med hård kryss på 13-14 m/s. Vinden  är NNO väntar på  vridning till NV kan då gå kursen mot San Miguel.
Vinden mera NO,ökade över natten till 12-15 m/s.
Dag 15 fredagen den 28 april.
NO håller på ännu med 12-15 m/s. Vi håller Ostlig kurs 350 nm söder om Azorerna. Bästa bogen ännu.Bara att avvakta på vindridning eller att sjön avtar. För att nå upp till Azorerna. Kl 13.00 vinden minskat till 10-12 m/s. Sjön är ganska grov ännu. Vinden fortfarande NO.
Dag 16 lördagen den 29 april
Kl 04.00 Vindstyrkan minskat till under 10 m/s. Genuan utdragen till 60 procent.
Klockan 06.00 nordlig vind.Efter en timme blev det NV och 7-8 m/s. Kan hålla en kurs på 50° för det mesta. Det är 34° till Ponta Delgada.  Klockan 11.00 fick vi perfekt vind kan hålla 34 ° mot Ponta Delgada med 7.5 knop, och 8,0 m/s vind. Kommer att bli ca 5 m/s i natt och på söndag NV.
Dag 17 söndagen den 30 april
Motorgång hela söndagen från kl 04.00. Petter har bakat baguetter till frukost. Rune fick besök av ett stort gäng av delfiner tidiga morgonen. I kväll gör Rune en köttgryta i tryckkokaren. I morgon eftermiddag angör vi Saint Delgada efter 18 dygn härligt.
Dag 18 måndagen den 1 maj
Nu är det ca 50 nm kvar till Ponta Delgada. Galevarning och hög sjö 20nm från Azorerna. Hög sjö har vi redan nu på morgonen. Men en plattläns mot Delgada.
Gippade och satte kutterfocken och revade storseglet 45 nm innan Ponta Delgada Fick bra balans i Shira, på kurs mot Ponta Delgada. Nu går hon fint igen.
Sena eftermiddagen eller kvällningen skall vi nog var i hamn efter 2544 nm. Det blev ca 500 nm mer på grund av stormen som kom i vägen för oss. Fick gå långt söderut och fick ändå känningar av den på 22-23 m/s. Det var annars 14-18 på halvvind​ till slör hela den östliga kursen, och bra fart över 8 knop. Dygnen averkades med 152-172 nm. Efter vi styrde norrut blev det sämre med motvind, då vi var nere i 127 nm på ett dygn. Två dygn blev det nästan noll mil seglat.
Sammanlagt har det varit en fantastisk upplevelse och segling på vad  Nordatlanten kan  ge och taga. Så 18 dygn är verkligen bra.
Nu återstår en resa Azorerna - Faulmouth som också kan bli tufft.