fredag 19 maj 2017

Faulmouth - Helgoland 19/5- 23/5

Dag 1
Lämnar Faulmouth fredagen den 19 maj
Börjar med en härlig segling som vi hade 6,5 - 7 knop efter ca 3-4 timmar fick vi ett kraftigt regnväder med vindskift på 30 gr och senare tillbaka igen. Natten blev motorgång, svaga vindar och många fiskebåtar att styra undan för. Flera utan AIS bra med radarn.
Dag 2
Lördag morgon går ännu med motor. Bifinner oss utanför Poole, går långt ut. Det är 16 nm utanför udden, kommer lite längre in vid Isle of Wight.
Klockan 08.00 satt segel kom ett liten regnmoln  och gav oss lite vind. Högvatten nu så vid niotiden blir det mera fart i vattnet och ger medström . Har loggat upp till 10 knop nu i eftermiddag. Vinden mojnat något nu till 8-9 m/s kl 14. 00.Klockan 18.00. 50.38 N. 0.00. 03 W. Fortfarande medström men bara  nogra tiondelar.

Dag 3

Söndag morgon snart framme i Dover ,. Dungnes udde syns fyren föröver

Klockan 06.19 lämnar vi Engelska kanalen. Högtrycket har berett ut sig över Europa nu. Det är nu 311 nm kvar till Helgoland. Haft en härlig segling med genaker på dagen, men tyvärr blev det dåligt med vind så det blev motorgång. På kvällningen fick vi lite vind på kryss så vi gjorde 5,5 knop. Senare vid 20.00 hade 6,5 knop mot Helgoland.

Många båtar som trängs i Engelska kanalen Dag 4 Måndagen den 22
Solig morgon.Vi har 171 nm till Helgoland. 52.51.N 03.38 E  seglar halvvind 7.10 knop genom vattnet, 5.5 ö.v.g.1.5 knop. Köttgryta till middagen. Går för motor med kurs mot Helgoland, 110 nm kvar. Blir lagom och angöra i dagsljus. Många oljeplattformar som passerats på vägen hit.Vind och sjö är emot men 0,5 knop medström.
Dag 5 tisdagen den 23
Morgonen passerar vi Borkum mellan den yttre vindparken och trafikseperationen. 53.55 N 06.48 E. Medström ni Fart över grund 7.50 knop 6,1 knop genom vattnet. Vindstyrka 4 m/ s . Högtrycket ligger kvar ännu.Det är 43 nm kvar till Helgoland.