onsdag 17 maj 2017

Ponta Delagada - Faulmouth​ 9/5- 17/5

Dag 1 38.50 N. 23.28 W onsdag morgon. Skiftande vindar över natten mellan 5 - 11 m/s. Fullmåne hela natten, en hel del regnmoln. Seglat 139 nm på 21 timmar. Solen skiner just nu och inga höga vågor. Fart genom vattnet är 6.5 knop och vindstyrka är 7,5 m/ s. Genuan och stor är revade över natten.  Ett fraktfartyg passerar 9 nm framför oss på väg mot Philadelphia Besättningen på Shira har det bra.
Dag 2 onsdagen den 10 maj
Genua och stor är ute till max igen. Farten​ är då runt 7 knop. Distans första dagen blev 158 nm. Vinden ökade efter kl 09.00 till 11 m/s gör då över 8 knop. Revat stor och Genua igen. Regnbyarna med mycket vind, gör ändå 7,5- 8 knop. Kom ett stort stimm med delfiner, kan vara 100 stycken.Från kl 10.00 till 18.00 gjorde vi 65 nm det är 8.1 knop i medel.
Dag 3 torsdagen den 11 maj.
Onsdagsnatten fortsatte med regnbyarna och hårda vindar. Fick falla 50 gr tidvis från vår kurs. Seglad distans 168 nm sista dygnet. Lågtrycket rör sig i vår kurs framför oss. Torsdag kl 18.00 Vinden mojnat lite, 9-10 m/s. Ljusnat något också, längre mellan regnbyarna. Fart genom vattnet är ca 7 knop. Kursen är 58 gr. Just nu är vi på N 41.05 W 19.25 i höjd med Porto i Portugal. Det är nu 400 nm sedan vi lämnade Ponta Delgada 1/3 Av resan. Midnatt sitter vakt fullmånen skiner och glittrar på havet. Regnmolnen är borta, 7-9 m/ s och sjön har lagt sig med bara små 2 meters vågor. Lugn och behaglig kväll, har inte varit för ofta.
Dag 4 fredagen den 12 maj.
Startade motorn 06.00. Lite vind nu gjorde endast 3 knop. Ett lastfartyg ligger vid sidan om oss, som är på väg till Brest.Solen har kommit upp över dom låga molnen. Vi var nu gått 476 nm är på 41.51 N. 18. 14. W. Lennart solar på akterdäck. Middag kl 17.00 precis ätit så kommer en kallfront snabbt emot oss. Det var upp till 22 m/s och ingen sikt för regnet som vräkte ned. Varade 5 min med regnet och vinden minskade till 17-18 m/ s efter det.Gippat på natten men genuan fortfarande spirad. Knappast någon sömn på natten.
Dag 5 lördagen den 13
Morgon kl 06.00 Vinden mojnat något till 11- 15 m/s. S Total distans är nu 645 nm. Sjön har blivit högre men längre mellan vågorna. Ändrat kursen så vi går närmre Biscayabukten. Klockan 16.00, haft en fin dag med endast en puff på 15 m/s resten av dagen har varit skönt med 7-9 m//s går med spirad genua. Middagen blir köttgryta i dag också, gjordes två middagar i går i tryckkokaren. Natten blev motorgång vindstilla och vackert månsken.
Dag 6
Söndagen den 14 maj. Solig morgon, seglar igen 6 m/s och 6 knop. 45.00. N 13.05 W  445 nm kvar till Faulmouth.
Dom 5 dygn gamla gribfiler säger en kallfront på 17 m/s kommer över oss vid tre tiden i dag eftermiddag. Nu kl 19.00 har vi 13-17 m/s håller 8 knop på kurs mot Faulmouth, 365 nm kvar. Vinden håller nog i tills i morgon morgon.
Köttgrytan är nyss intagen, så mätta och belåtna är vi nu.Natten blev stökig med vågor från två håll och vindbyar på upp mot 17 m/s.
Dag 7
Måndagen den 15 maj. Kl 06.00  Fortsatt samma väder men max 16 m/s möter flera fartyg och upphinnande också. Bevakar en stor tanker som går bakom oss. Kl 9.30 mojnat lite till nu max  14 .Bra gång i Shira 7-8 knop över grund. Det är nu 267 nm kvar till Faulmouth. Enligt navtexen är prognosen till onsdag med samma väder, då skall vi vara framme i Faulmouth. Kl 08.00 Närmar oss engelska kanalen med 8 knop. Vågor som Shira surfar på med 13-15m/s.
Dag 8
Tisdagen den 16 maj. Kl 06.00 Regnigt och grått. Dålig sikt, mycket trafik nu i engelska kanalen. Franska fiskebåtar har legat och fiskat hela natten på uppgrundingen som är på 150 meter efter Atlantens djup på flera tusen meter. Vi har nu 125 nm kvar till Faulmouth. Seglar med en läns på styrbords bog nu, så det blir att gippa senare för att komma över till Faulmouth. Inte långt kvar tills vi är i hamn. Kring 08.00 onsdag morgon den 17 maj. Haft problem med fiskebåtar här i engelska kanalen,går mot oss och stoppar upp framför så man måste ändra kursen.Kom en annan segelbåt​ som dom gjorde likadant med. Efter det fick vi rep i propellern, som vi lyckats körs bort det mesta av. När vi kom in i engelska kanalen dog vinden ut. Och det blev tätt med dimma ca 100 m sikt. Radarn fick vara på hela tiden. Nu på morgonen är det bra sikt.Regnade dom 4 sista timmarna dåligt sikt igen. Jag drog i fören och kollade efter fiskegarn som lagts ut mitt framför oss igen Kom en fiskebåt till senare och la ut garn framför oss, men nu var det ljust så vi kunde se dem. Klockan 09,30 var vi i marina. Det blev 8 dygn från Azorerna, men visst det var kuling vindar stundtals.Och stilltje ett halvt dygn, men motorn fick ju gå då.