måndag 2 juli 2012

La Coruna måndagen den 2 juli





Tiden går fort men Frenzy går långsamt mot Sweden. Men nu är jag i La Coruna i alla fall. Den Portugisiska nordan har jag vänt ryggen till och kan gå nu när jag tycker passar mig bäst. Muros ligger i en stor vik innan Cap Finisterre Ria de Muros , där träffade jag ett ungt norskt par som var jättetrevliga, dom bjöd på en ankardram när jag kom dit. Jag gick ju vidare nästa dag till Camarinas, men dom kom senare på dagen dit också. Då bjöd ju jag dom på en ankardram.På kvällen var det fotbollsfinal mellan Spanien och Italien. Dom frågade om vi inte skall gå och kolla på det. För det är roligt att bara kolla på Spaniorerna var dom lever in i fotbollsmatchen. Och det får man säga att dom gör. Nu vann ju Spanien med fyra noll också, och vilket jubel vid varje mål. När det hade blivit tre noll kom polisbilen med blåljus och sirener påslagna och Spanska flaggan hängandes bak i full speed på storgatan där allt folket satt och kollade på TV. När matchen var slut sjöngs Viva Espania för fulla halsar. Bilar med Spanska flaggor flandrande körde och tutade på enda storgatan som fanns i staden. Camarinas är ju ingen stor stad en liten fiskeby, som jag tycker har ryckt upp sig mycket sedan jag var här sist för fyra år sedan. Marinan sköttes exemplariskt. För Frenzy kostade det 18 € per natt med el och Wi Fi. La Coruna är ju något extra som andra mariner inte kan konkurera med. Då tänker jag på alla seglare som strålar sammans här. Många skall ju gå norrut över Biscaya många kommer från nord och går in här till La Coruna, och då främst till Marina RCNC som ligger längst in mot staden. Där kan man proviantera i välsorterad supermarket för vidare färd.



Inga kommentarer: