torsdag 26 juli 2012

La Rochelle torsdagen den 26 juli

I går onsdag kom jag till La Rochelle kl 16.30 efter 37 timmar. Då var det lågvatten så jag fick vänta två timmar innan jag kunde gå in till marinan, ändå visade ekolodet bara 2 meter utanför marinan.Då hade tröttheten gått bort så det blev vanlig tid för att gå att lägga sig. På natten hade jag sällskap med ca 20 tal delfiner i över en timme som hoppade och slog med skärtfenan i vattnet så det small om det.I bland gick jag ner i båten för att dricka något. När jag kom upp var dom borta. Jag visslade då kom dom tillbaka. Jag testade så flera gånger och dom kom tillbaks. De hade riktig show för mig. Någon grymtade till vid friborden när jag lutader mig ut för att se var den borta. Så kunde den göra flera gånger utan att jag kunde se den.Nu var det ju en natt med mareld och mycket swell i sjön så i bland stampade Frenzy rätt hårt så det stod stora vattenkaskader från stäven och skummet var alldeles vitt långt efter båten. Lanternerna lyste också upp runt fören där ett gäng mindre delfiner höll till. De större delfinerna var lite längre ut, men man såg dom tydligt när dom stod rakt upp i vattnet..Ja det var ett skådespel som man bara har sett i fångenskap av delfiner, men att få se sådan show i deras frihet var för mig ofattbart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fantastisk upplevelse