onsdag 18 augusti 2010

Katapola den 18 augusti

Katapola är en stad på ön Amorgos. Jag var inställd på att gå till Naxos eller Skhinousa men efter 63 mil gav jag upp och gick till Katapola här i Amorgos, Verkar var en trevli plats men stannar ombord och ställer allt till rätta efter allt studsande på vågorna dom sista 35 milen. Får väl redogöra lite mera sedan efter jag har fått ordning på grejorna igen.Jag gick nu in till Amorgos en ö 17 mil innan Shinousa staden som jag ankrade utanför nu på Amorgos heter Katapola där visar min GPS 36.49.711N 025.51.854E Varför jag inte fortsatte efter 63 mil var att dom sista 35 milen från Levita en liten ögrupp som jag passerade när jag kom från Kalimnos. Då började motgångarna. Med att först få en motström på upp till 2 knop + skvalpig sjö och vinden rakt i nosen och som då ökade till upp mot 10 m/s. Så höll det på hela tiden mot Amorgos utom att jag fick medström sista 10 milen. Men vågorna var mera besvätande på NV Amorgos spets och ner till Katapola där jag då gick in. Jag öppnade mina skåpluckor
när jag hade ankrat och väntade mig att alla glas var krossade som det hade hörts när jag var på gång i vågorna. Men ingenting hade gått sönder. Jag skulle rulla ut genuan vid ett tillfälle som det var gynnsamt men det gick inte att rulla så sedan så jag att antaglingen är det en pilotlina till ett extra genuafall som har satt sig fast i rullen . Pilotlinan är nog söndernött var inget starkt band för att hålla flera år, en liten miss där. Ja internet är mera service med här i Grekland nu när jag ligger på svaj har jag en uppkoppling där dom hälsar en välkommen till Katapola med en gratis uppkoppling och så gör dom reklam för sig, det var så i Kalaminos också. Det var det aldrig i Turkiet Ja jag har seglat på annars nu för på lördag kommer melimen igång med 35-40 knop på ett väderprogram som heter US grib som stämmer bra. Kan ladda ner en väderfil på upp till 7 dagasr framot navtex är lite sen att använda när man skall planera en rutt

1 kommentar:

Anonym sa...

Skrev i gårkväll-det har inte publicerats. Hoppas bara det är bra med dig och att du kurerar dig och hämtar nya krafter.Vi tänker på dig!
Många "Kjamar" från Katthultarna