fredag 20 augusti 2010

Katapola fredagen den 20 augusti



I dag hyrde jag en skoter och körde runt på ön. Var inne och kollade på Klostret i Hozoviotissa, vilken byggnad som använder klippan som en vägg och då murat yttervägg och gavlar. Det var svettigt och ta sig upp till klostret, var många trappsteg att kliva på. Körde förbi huvudstaden som heter Chora,och är helt bilfri. Körde upp till Ayias Anna som det också finns en hamn i. Men Katapola har bättre hamn. Fast när jag kom tillbaka fick jag gå från kajen där jag hade lagt till för att kunna kom in till stan när jollen ligger nerplockad. Men det blåste sådan sidovind att jag var rädd för att akterankaret kunde släppa för det skall bli upp till 8 beaufort 17 -21 m/s.Men efter min senaste gribbfil visar det något lägre nu, Paros och Andiparos var en 8 det ligger väster om Naxos.Ja det blev ankring med akterförtöjning i en stor sten. Har en grannbåt som använder samma sten. Men dom kom och erbjöd sig att hjälpa till, som jag tackade ja till. Trevliga killar tre stycken på en stor skonare kan mansäga att det är, fast mordern ingen vedhög. Jag låg jämte dom vid kaj också, dom hade sett mig i turkiet sa skepparn som är född där. Skall se om jag kan ladda ner foton men jag ligger långt från staden, 0,5 nm är det ungefär.36.50.031N 25.52.518E

1 kommentar:

Anonym sa...

Vackert ! Det skulle jag vilja se!!!
Här väntar smålandskräftorna i kylskåpet!
Trevlig Helg du också!