torsdag 19 augusti 2010

Katapola den 19 augusti



Tack Rune! Jag lyder dig och inte jäkta. Det blir som ett gift när man kommer igång så blir det mer o mer skynda på. I dag på morgonen kl 03.40 väcktes jag av ett rassel från ett stort ankqare som fälldes, flög upp från kojen och såg en stor plåtvägg framför mig. När jag tittade ut så fick jag också ett starkt ljussken i ansiktet. Jag gjorde ticken att jg var bereddatt flytta mig då rasslade det till i styrbordsankaret, så vad kan man göra vänta och se om dom får stopp på färjan som skulle lägga till. Den var så nära min båt så ja tänkte att mitt Delta ankare har jag sitt för sista gången. Ja vad gör man, kan ju inte bara stå och glo på. startade motorn och flyttade båten längre ifrån först och främst. Började sedan att dra i min ankarkätting, ankar spel har jag ju inte. Nu var det ju inte vindstilla heller 7 m/s var det som man fick kämpa mot också. När det var stopp och jag kört fram båten över ankaret kopplade jag en lina til vinchen och började veva på, och det släppte, var bara bra fixat i sandbotten som det var här. Ställde allt i ordning för seglats. Men fixade en kopp kaffe och mornade till sig lite så klockan var nu 0500 på morgonen. Nu går jag till Sifnos, och gick ut fån Katapola.Efter en mil räckte det,det var lika mycket sjögång som på dagen innan men nu blåste det ännu mera. Jag gick in och väntade tills gryningen lyste upp så man kunde se var man ankrade. Nu på dagen satte jag igång med att försöka laga jollen en gång till. Hittade läckan i en skarv som limningen lösts upp i soljuset och i den värmen som det varit. PVC håller inte i värmen materialet blir alldeles förstört det löses upp. Hypalon skall det vara om man skall vistas i värmen det andra kan man glömma. Men best är ju en i glasfiber helt och hållet. har man dävert så är det ju inga proplem (Dävert är två bommar som man kan hissa upp båten i och ha den hängandes där).Ja jag hade nu lim kvar som från Lagos 2008 det sod att hållbarheten var 24 månader och jag hade ju öppnat dedn för 17 månader sedan, och det var härdat en del nu så jag väntar mig inget bra resultat av lagningen. Det var ett försök med var jag kan göra. Lägger inte mera pengar på att laga den nu, skall se om jag hittar en liten glasfiberjolle. Här tror jag inte jag hittar någon. Men jag kopplar av värmen har gett sig något här, inte bara något ser att i båten är det 32 gr nu var 37 innan det är stor skillnad ju. Tog några bilder där jag ligger skall se om jag kan sända dom också

1 kommentar:

Sven Andersson sa...

Hej Bengt! Låter härligt att vara i den Grekiska övärlden och segla.
Den 1 sept flyger jag ( Sven) Mona, Gullbritt och Per till Aten för att sedan luffa i den Grekiska övärlden, Kykladerna, i 3 veckor. Vilka öar har vi inte bestämt det gör vi efterhand. Vi kanske ses. Ha det så bra.
Hälsningar Sven