tisdag 31 augusti 2010

Poros den 31 augusti


Poros tisdagen de 31 augusti Poros ( 37.30.118N 23.26.651E) har jag varit tidigare, men hade ingen kamera så skall försöka skicka bilder på bloggen härifrån. Har ankrat på nämnda koordinat inom parantes. Gick kl 06,30 från Merikha, då det just hade börjat ljusnat. Efter 5 mil hade jag 10 m/s och 19 graders vindvinkel. Vågorna sköljde över båten hela tiden, man får spola av saltet så fort det finns vatten att tillgå. Efter 15 mil var det lugnt igen, vinden vred motsols så jag fick 25-30 gr vindvinkel. Hissade nu storeseglet och fick en halv knop extra. Efter 5 mil hade jag vindvinkel så att genuan kunde hjälpa till. Varade så i 15 nm ,sen var det slut. Tog ner storen och rullade in genuan. Efter 4-5 mil vred vinden från VNV till syd. Rullade ut genuan igen som drog resten av vägen fram till Poros. När ankringen väl var ordnad, var det time for dinner, corned beaf och ris med en alfa beer.(3 var det visst).Måste tillägga att där det finn många seglare brukar det finnas ett Lidl. Och så var det här Staden Galatas på Peloponnisos mitt i mot Poros fanns ett Lidl. Där jag köpte ett gott rött vin som heter Shiraz Carbernet Sauvignon år 2009 South Africa. Kanske ni kan finna i Sverige på systemet Lidl går det inte.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är vårt favoritvin, har ett lådvin Krav- en box p.g. Var just på Lidl o berättade om dig o frågade varför de inte hade vin här.
Är i Halmstad to-fr på kursträff.
God fortsättning !
Karl-Oskar o Majsan